GEMEENTE TRAM WAELSTEDE

Introductie

Infrastructuur

Modules

(bouwvoortgang)

Materieel

 

 

Wat gebeurde er intussen in Waelstede ?

 

De voortgang in Waelstede is ook te volgen op het forum van Beneluxspoor.net in het subboard "Trams en smalspoor".

Het draadje heet 'De bouw van de Gemeente Tram Waelstede, deel 2'.

 

 

 

20-11-2018:

 

 

Als eerste grotere klus voor de Waelsteder Machinefabriek stond het ombouwen van de poetstramcombinatie op het programma.

De driewagentram werd voorzien van 4-polige stroomvoerende koppelingen van Viessmann, zodat de tram deelbaar is en ook eventueel als tweewagentram inzetbaar is voor een snelle poetsklus van alleen de rails.

Ook zijn de motoren van de WW Pm1 en WW Pa3 onderling verwisseld; de motor van de Pa3 reed net iets sneller dan de motor van de Pm1, zodat deze, mede door de te kleine uitslag van de Halling Scharfenberger koppelingen, op module S2 in de S-bocht bij het invoegwissel vaak uit de rails gedrukt werd.

De achterste railpoets(bij)wagen WW Pm2 neemt nu ook zowel stroom van de bovenleiding, als massa van de rails af; de stroomvoorziening is nu over een zodanige lengte gespreid, dat de poetstram nooit meer door slecht contact stil komt te staan.

De stroomvoerende koppelingen zijn feitelijk veel te groot voor de trams, zoals op de foto te zien is, maar tijdens bedrijf valt dit niet zo op en functionaliteit gaat hier boven modelgetrouwheid.

 

 

 

V.l.n.r. de onderzijde van de WW Pm2, WW Pa3 en de WW Pm1. Het bevestigingspunt van de koppelingen ligt tegen het motorblok aan, zodat de wagens zijdelings maximaal ten opzichte van elkaar kunnen bewegen.

Tijdens proefritten is gebleken dat de horizontale afstelling nog wel wat ge-finetuned moet worden.

 

 

 

10-11-2018:

 

Het is noodgedwongen het laatste half jaar om allerlei medische redenen zeer rustig geweest in Waelstede, maar we gaan de draad weer kalmpjes aan weer oppakken.

 

     

 

De Düwag Stadtbahnwagen HTM 6037 heeft de gemeente Waelstade verlaten. De (wel mooie) tram tram was niet in het Waelstede concept in te passen en het benodigde profiel van vrije ruimte was te groot; de wagen nam aanstoot aan de bloembakken op de Waelkade.
De wagen heeft onderdak gevonden in de remise van de Heerwijkse Tramweg Maatschappij van mijn jeugdige assistent en rijdt daar alweer wijdbeens en 2L= gevoed zijn rondjes. Op de rechter foto de HTM 6037 in export verpakking........

 

 

 

De witte Avenio Doha heeft inmiddels het langverwachte Breng livrei gekregen in een samenwerkingsverband van SKIPtram, de Heerwijkse tram en de Waelsteder Machinefabriek.

 

 

 

31-05-2018:

 

 

Vandaag geleverd aan de vakhandel (Interhobby Nijmegen) en vandaag ook in Waelstede in dienst gesteld: de Heijendaal Shuttle lijn 10, een Rietze model van een gelede Mercedes Citaro G 06 CNG van BRENG. Het blijft vreemd dat bij het bedrukken van dit autobusmodel de nummerborden overgeslagen worden. Gelukkig waren er nog wat decals in voorraad; helaas met een oud nummer, maar dat is bijna toch niet te lezen....

 

 

 

02-04-2018:

 

 

In het topmenu, onder introductie, is een nieuwe knop opgenomen: 'Stadswandeling Waelstede met foto' s'. Hiermee wordt aan de hand van een aantal foto' s een rondwandeling door Waelstede gemaakt, waarbij een aantal karakteristieke plekken wordt aangedaan.

 

Op 24 en 25 maart werden weer de Landelijke Modelspoordagen (LMD) gehouden, waaraan de MSC Maas en Waal heeft deelgenomen.

De Gemeente Tram Waelstede was mede van de partij; hiervan is een slide show gemaakt, waarop ook Waelstede te zien is: -? KLIK .

 

 

 

08-03-2016:

 

De Gemeente Tram Waelstede heeft, gebroederlijk samen met 'Koningswaal augustus 1933', deelgenomen aan de Gelderse Modelspoordagen, georganiseerd door de MSC De Veluwezoom in Herwen op 3 en 4 maart.

Het was een gezellige beurs, er stonden een hoop oude bekenden en het was een gezellig en belangstellend publiek.

De renovatie van Waelstede heeft zijn vruchten afgeworpen; de trams trokken rustig hun baantjes.

 

Op de videopagina is een link naar een YouTube filmpje geplaatst, waarin Waelstede te zien is.

 

 

     

 

 

De week voor 'Herwen' is gebruikt om wat restpunten op de Modules 3 en 4 aan te pakken; meer info op de betreffende voortgangspagina' s.

 

     

 

 

 

16-02-2018:

 

De renovatie van Waelstede gaat door !

Inmiddels is de bovenleiding op de Modules 1, 3 en 4 vervangen door 0,5 mm fosforbronsdraad. Ook de nieuwe 0,3 mm bovenleidingdraad op Module 2 (zie de update van 04-01-2018) is weer vervangen door 0,5 mm fosforbrons. De motivatie hiervoor staat beschreven op de pagina Bovenleiding in het menu Infrastructuur. Op de pagina's over de bouwvoortgang van de modules is telkens een foto geplaatst van de nieuwe situatie.

 

Ondertussen heeft Koningswaal collega Bas Vrij een hele nieuwe ombouw voor Waelstede 2.0 gebouwd en die is vandaag in elkaar gezet; vrijwel alles paste meteen. Hieronder alvast een foto van de kale kast.

Waelstede is hiermee bij tentoonstellingen sneller, beter en logischer op te bouwen; ook is de hele kast veel stabieler, dan de oude stellage.

Herwen, here we come !!

 

 

 

 

30-01-2018:

 

 

Het is deze maand weer vrij rustig geweest op de website, hoewel er hard gewerkt wordt aan het noodzakelijke groot onderhoud van Waelstede als voorbereiding op de optredens in Herwen op 3 en 4 maart en bij de open dagen van de MSC Maas en Waal tijdens de Landelijke Modelspoor Dagen op 24 en 25 maart.

Omdat af en toe de lijm, of de verf moet drogen, kon er toch ook aan het materieel gewerkt worden....

Vrijwel een jaar na de start van de ombouw van een Weemse c3 naar de Cargotram CTa 1, is deze wagen nu gereedgekomen.

Meer info en foto's over de ombouw en het hoe en waarom van deze wagen is te lezen via de link op de pagina Werkwagens.

 

 

 

04-01-2018:

 

De pagina's, die de bouwvoortgang van de modules beschrijven, waren opgebouwd in chronologische volgorde: de oudste update bovenaan en de nieuwste onderop. Dat is knap lastig, wanneer het in de tijd een lang verhaal is geworden.

Vanaf deze update is dit voor alle modules omgedraaid: de nieuwste update staat bovenaan.

 

 

De renovatie van Module 2 is zover klaar, dat er gereden kan worden:

- de oudste printjes met magneetsensoren zijn van zwaardere weerstanden voorzien

- de grasbaan is van contralatten voorzien en weer ingezaaid

- de bovenleiding is verwijderd en opnieuw gebouwd met 0,3 mm fosforbronsdraad

- de rijtesten zijn goed verlopen.

Gezien de tijd, die het bouwen van de nieuwe bovenleiding kost in combinatie met de huidige (tijdelijke) oogproblemen met betrekking op het zien van diepte, is besloten de andere modules pas in de loop van de tijd om te bouwen. Tijdens de Gelderse Modelspoordagen van de MSC De Veluwezoom in Herwen op 3 en 4 maart 2018 is dus alleen Module 2 met vernieuwde bovenleiding te zien.

Meer info en foto's op de pagina van Module 2.

 

 

 

25-11-2017:

 

Vanmiddag op de Fakebook pagina van De Waelsteder.......

 

 

Fact checkers in Waelstede hebben ontdekt dat bovenstaand bericht nep is; fake news dus.

Het schijnt dat de website van dagblad De Waelsteder gehackt is met het doel de argeloze burgers en OV gebruikers in verwarring te brengen.

Het is nog niet bekend wie verantwoordelijk is voor deze aanval, maar ooggetuigen melden, dat de hele redactie van De Waelsteder voor de ramen naar het oosten staat te kijken....

 

De directie van de Gemeente Tram Waelstede deelde desgevraagd mede, dat de foto, die bij de Van Broekhoflaan is genomen, geen beeld geeft van de afbraak, maar van de vernieuwingen aan de infrastructuur. Er vinden reparaties aan het spoor plaats en de bovenleiding wordt vervangen.

De werkzaamheden zullen tot begin 2018 duren.

 

 

Er vindt bij de Gemeente Tram Waelstede momenteel groot onderhoud plaats aan alle modules:

- er wordt aan de elektronica gesleuteld; dit staat beschreven bij de pagina van Module S1

- op de Modules 1, 2, 3 en 4 wordt de bovenleiding vernieuwd

- op Module 2 wordt de grasbaan vernieuwd

Volg de nu lopende werkzaamheden op de pagina' s van Module S1 en Module 2.

 

In verband met het groot onderhoud, ligt het werk aan de verschillende tramwagens tijdelijk stil.

 

 

 

04-11-2017:

 

De eerste resultaten uit de spuitcabine zijn toonbaar: de kappen van de GTN 43 en 44 stellen zich voor...

Het mengen van de verf om de Nijmeegse kleuren te benaderen, was nog een hele toer. Als voorbeeld waren er vier GTN / CVD bussen van HB Models (Paul Roerbag) voorhanden, alsmede de GTN 42 van SkipTram.

Maar ja, geheel volgens de wet op behoud van chagrijn had ieder model een eigen blauwe en en een eigen ivoorwitte kleur...

Afgaande op eigen smaak en herinneringen heeft de Waelsteder Machinefabriek nu eigen, reproduceerbare standaard GTN / CVD kleuren vastgesteld, die ook gebruikt gaan worden voor toekomstige modellen.

Op onderstaande foto' s is overigens goed te zien, dat zelfs een andere lichtval al tintverschillen laat zien.....

 

     

 

De GTN 44 (rechts, op basis van een Atlas model uit Genève) is klaar voor de afbouw; voorlopig nog als standmodel voor op het remiseterrein. Voor de GTN 43 (links, op basis van een RET 103 - 130 kap van Holger Beine) moest eerst nog de dakopbouw (weerstandkast, kast voor de maximaal automaat  en de loopplanken / kabelgoten) worden gefabriceerd uit styreen. De weerstandkast krijgt nog een zilvergrijs kleurtje.

Voor beide wagens liggen de decals al klaar.

 

     

 

Voor de verdere afbouw van de GTN 43 moet eerst nog een keuze worden gemaakt over de plaats van de stroomafnemer: beugel achter, zoals in Rotterdam, of  beugel voor, als Waelstede variant en verwijzing naar de Nijmeegse trolleybussen, die ook een zilvergrijze weerstandkast achterop het dak hadden....  Wordt dus nog vervolgd.

 

 

 

03-09-2017:

 

De kappen van de GETA 22, de GTN 43, de GTN 44, de GTN 121 en de Breng CargoTram bijwagen CTa 1 (zie de update van 10-08-2017) zijn nu zover klaar, dat ze gespoten kunnen worden. Deze wagens zijn inmiddels als  'in aanbouw' in de materieeloverzichten opgenomen.

 

 

 

22-08-2017:

 

 

Het powerpack voor de Gemeente Tram Waelstede moest met de komst van de DR5000 worden aangepast en zit nu in een koffer. De beschrijving hiervan is te vinden onder 'Techniek en Facilitering'.

 

 

 

19-08-2017:

 

 

 Na bijna 8 jaren trouwe dienst, is de ROCO MultiMaus met pensioen gestuurd. De taken zijn overgenomen door de Digikeijs DR5000 centrale.

Het bekende oranje ROCO apparaat hangt nu als handregelaar aan de nieuwe centrale en de bijbehorende booster gaat voorlopig even in de krat met reserve onderdelen.....

De pagina 'Digitaal' is aangevuld en ook de oude tekst is aangepast aan de laatste stand van zaken, met name wat betreft de decoder instellingen.

 

 

 

10-08-2017:

 

Die regenachtige dagen hebben het voordeel, dat er weer aan Waelstede gewerkt kan worden......

Alle 'onderhanden werk' aan materieel is tevoorschijn gehaald en het bouwen / repareren / ombouwen is begonnen.

 

     

 

De laatste twee LIMA trams hebben hun originele aandrijving verloren en hebben een SkipMark aandrijving gekregen (die net geen drie jaar stoffig heeft liggen worden....). Deze trams hebben niets met het Waelstede concept te maken, maar de tweerichting Düwag trams uit de jaren '50 - '60 behoren nu eenmaal tot mijn meest favoriete trams. Het is thuis regelmatig 'Düwag'-dag, waarbij nu eindelijk alle aanwezige wagens op de baan kunnen komen.

 

 

 

Hierboven een kleine greep uit de voorraad werk, waar de Waelsteder Machinefabriek zich nu mee bezighoudt: v.l.n.r. vanaf boven naar onder:

Mw GETA 22 (bouwpakket Skiptram), Breng ahr Cargotram CTa 1 (basis Weens souvenirmodel), ahr GTN 101 (bouwpakket Skiptram), open ahr TouristTram (basis Lilliput Waldenburgbahn), ahr GTN 121 (bouwpakket Skiptram), RET Allan motorwagen (resin kap van Holger Beine, krijgt als GTN 43 een rol in de geschiedenis van de doorstart van de tram in Waelstede), GTN 40, ahr GTN 106 (bouwpakketten Skiptram, krijgen als GTN 41 en GTN 141 ook een rol in de genoemde doorstart) en tenslotte de mw GTN 8 (bouwpakket Skiptram). Populaire gereedschappen zijn momenteel: secondelijm, snelplamuur, plamuurmesje, waterproof schuurpapier 600 en grijze primer van de Action......

 

 

 

03-08-2017:

 

De constructie van het railpoetsgedeelte van de poetstram is aangepast en deze tram doet inmiddels goed werk ! Een foto van de uiteindelijke constructie staat op de desbetreffende materieelpagina.

 

In het menu is onder 'Infrastructuur' een nieuwe button opgenomen: 'Techniek en Facilitering'. Hierop zullen onderwerpen aan de orde komen, die niet direct bij 'Materieel' , 'Modules', 'Gebouwen' of 'Digitalisering' ondergebracht kunnen worden.

Om te beginnen wordt er aandacht besteed aan de geschiedenis van het uiterlijk van Waelstede tijdens tentoonstellingen en aan de nieuwe spuitcabine van de Waelsteder Machinefabriek.

 

 

 

22-04-2017:

 

De poetstram is toch eigenlijk niet helemaal klaar....

Er ontbreekt iets, wanneer deze tram multi-inzetbaar zou moeten zijn, namelijk een hefplateau voor het werken aan de bovenleiding.....

Dit hefplateau is inmiddels op de WW Pa 3 geplaatst. De Poetstram is nu ook, met (om)bouwbeschrijving, op de materieelpagina's opgenomen.

 

    

 

 

 

10-04-2017:

 

De poetstram is gereed !

 

 

 

 

09-04-2017:

 

De poetstram heeft inmiddels proefgereden met de poetsinstallatie. Er is nog een hele avond besteed aan het juist afstellen van de rail- en bovenleidingpoetsers, maar de combinatie trekt nu haar baantjes naar alle tevredenheid. Aan de zwarte vegen op de stukjes poetsgum te zien, doen ook deze onderdelen haar werk.

 

    

 

Het poetsgum voor de rails zit als een soort railrem tussen de wielen van de WW Pm 2, terwijl de bovenleiding gepoetst wordt door een stukje gum op de stroomafnemer van de WW Pa 3.

Hoe het een en ander geconstrueerd is, zal in de komende dagen op de pagina van de werktrams verder worden besproken.

Eerst nog de decals aanbrengen......

 

 

 

05-04-2017:

 

 

Er is weer flink gewerkt aan de poetstram. De achteroplopende Breng WW Pm2, die identiek is aan de Pm 1, is ook gereed, op de opschriften en de belijning na.

 

Vervolgens is de WW Pa 3 (poetsbijwagen) gebouwd; zie de foto hierboven. Ik kon het niet nalaten wat specifieke kenmerken van mijn favoriete streektrambedrijf in deze wagen te verwerken. De stroomafnemer op het dak zal van een stukje poetsgum worden voorzien, om de bovenleiding schoon te houden. In de definitieve versie is het dak gedraaid en zit de stroomafnemer boven het balkon met de rolluiken.

 

 

 

En hier staat de nog kale, maar complete poetstram aan de halte tijdens het geslaagde proefbedrijf, hoewel nog zonder poetsfuncties.

V.l.n.r: WW Pm 1 (poetsmotorwagen), WW Pa 3 (poetsbijwagen) en WW Pm 2. De aandrijvingen van het model zitten in de Pm 1 en Pa 3, de railpoetsfunctie komt in de Pm 2.

 

 

 

02-04-2017:

 

 

Alweer vier maanden sinds de laatste update...... daar zullen we maar geen gewoonte van maken !

 

Druk geweest met de afbouw en de finetuning van 'Koningswaal augustus 1933' (zie Stoomtram Maas en Waal) in verband met de deelname aan OntraXS 2017 in maart in het Spoorwegmuseum, maar dit project is nu gereed en zal op een aantal toekomstige evenementen te zien zijn.

Doordat ik gestopt ben met het vrijwilligerswerk in het Openluchtmuseum, is er ineens een hoop vrije tijd om al het werk, dat nog aan Waelstede en het (gedurende de laatste tien jaren verzamelde) materieel gedaan moet worden, aan te pakken.

 

Allereerst is nu begonnen aan een dringend noodzakelijke poetstram om Waelstede, met name tijdens evenementen, vuil- en stofvrij te houden.

De poetstram zal bestaan uit drie delen; twee trekkende eenheden en een poetseenheid. De poetseenheid zal zowel de rails, als de bovenleiding schoonhouden.

A propos bovenleiding: er worden plannen uitgewerkt om de hele zichtbare bovenleiding te vervangen door 0,3 mm fosforbronsdraad...

 

Op de foto hierboven alvast een eerste indruk van de BRENG WW Pm 1, de vooroplopende trektram op basis van een Weense M, hier nog zonder opschriften, belijning, schrikstrepen, enz.

Zodra de hele poetseenheid klaar is, zal onder 'Materieel - Werkwagens' een beschrijving van de verbouwing worden opgenomen.

 

 

 

01-12-2016:

 

 

Het materieelbestand is versterkt met een tweede GT4 2R in de uitvoering van Neunkirchen. In afwachting van de plannen voor een ombouw, is deze wagen alvast onder het nummer GTN 51 in dienst gesteld in de originele uitvoering.

 

 

 

 

De pagina over het diorama Noordrijn Zuid Lymberg is in het nieuwe design weer teruggekeerd

 

 

 

29-11-2016:

 

 

De derde editie van het evenement 'Volgende halte: Openluchtmuseum!' zal worden gehouden op 17 en 18 juni 2017. Er wordt inmiddels al weer hard gewerkt aan een spectaculair programma van gasttrams, museumbussen, modeltrambanen en allerlei activiteiten rondom het historische stads- en streekvervoer. De pagina over het programma is nu geactiveerd en zal in de loop van de komende maanden telkens ge-updated worden, wanneer daar aanleiding voor is.

 

 

30-10-2016:

 

     

 

Het is een tijdje rustig geweest in Waelstede en dat kwam doordat er aan 'Koningswaal, augustus 1933' werd gewerkt, dat voor de 8e Modelspoor Expo in Leuven (B) op 15 en 16 oktober klaar moest zijn (zie 'Stoomtram Maas&Waal' in het menu hierboven).

 

Waelstede kan thuis helaas niet in zijn geheel worden opgesteld; de Modules 1, 2 en S1 (onder) en de Modules 3, 4 en S2 (boven) zijn samen in de halve stellage van Waelstede geplaatst. Dit gaf een probleem in de Stationsstraat, omdat de bovenleidingmasten aan de linker zijde op Module 3 en aan de rechter zijde op Module 2 staan. Om toch te kunnen rijden, zijn er hulpstukken gemaakt.

De hulppalen voor de bovenleiding op Module 2 dateren al uit mei 2015, zodat er in ieder geval op het onderste niveau met trams gereden kon worden.

Nu zijn ook de sporen tussen de Steenhouwersgas en de Van Broekhoflaan op Module 3 kortgesloten. Op de sporen van 'Waelstede deel 2' op het bovenste niveau was sinds juni dit jaar (Volgende halte Openluchtmuseum) niet meer gereden, dus dit weekend is daar het grote roestrijden begonnen......

De pagina's  betreffende de 'Bouwvoortgang op Module 2' en ' - op Module 3' zijn hiervoor ge-updated.

 

 

 

16-08-2016:

 

In de 'Materieeloverzichten' is naast de foto van een aantal trams de opmerking '<= klik op de foto voor meer informatie over deze tram' geplaatst. Wanneer op deze foto wordt geklikt, volgt er een nieuwe pagina met achtergrondinformatie en / of de beschrijving van een verbouwing van de betreffende tram.

 

 

 

30-07-2016:

 

De pagina' s 'Gebouwen op Module 1' en 'Gebouwen op Module 2' zijn in het nieuwe design toegevoegd.

Hiermee zijn alle oude pagina' s, betreffende de modelbouw binnen het project Gemeente Tram Waelstede, overgezet naar het nieuwe design. Pagina' s die niet meer actueel zijn, worden niet meer omgewerkt. Ook de 'verhalen' rondom de fictieve geschiedenis van Waelstede, die lange tijd niet meer zijn onderhouden en daardoor niet meer aansloten op de modelbouwprojecten, komen (voorlopig ??) niet meer terug. Er resten nu alleen nog enkele pagina' s onder het meest rechtse drop down menu, maar daar heb ik even geen haast mee........

 

 

 

29-07-2016:

 

De pagina 'Gebouwen op Module 3' is in het nieuwe design toegevoegd.

 

 

 

25-07-2016:

 

De pagina' s 'Gebouwen op Module 4' met sub-pagina 'Peemankeetje' zijn in het nieuwe design toegevoegd.

 

 

 

15-07-2016:

 

Het vernieuwde design van de website is vandaag (eindelijk) live gegaan.....

 

Het heeft heel veel avonden gekost om alles om te zetten en een aantal pagina' s zijn nog niet klaar, met name onder de twee rechter drop down menu' s.  Toch wilde ik niet langer wachten, omdat er alweer een aantal updates stonden te wachten op publicatie.

Buiten het nieuwe ontwerp, waarbij de foto' s nog wat breder (920 px) kunnen worden gemaakt, is vooral de menu structuur eenvoudiger en overzichtelijker geworden, maar ook het onderhoud van de website is gemakkelijker gemaakt.

 

Ik hoop dat de nieuwe 'Gemeente Tram Waelstede' in de smaak valt !

 

 

 

11-07-2016:

 

 

Omdat Waelstede plotseling toch op 'Volgende halte: Openluchtmuseum!' kwam te staan (zie de update van 07-06), is er alsnog gewerkt om het losse voorzetstuk 'De rivier'  gereed te krijgen. Dit is, door de vele uren voorbereidingstijd voor het evenement, helaas niet helemaal gelukt.

 

Kijk bij Module 4 'De Waelkade'.

 

 

 

07-06-2016:

 

De Gemeente Tram Waelstede zal toch acte de préséance geven tijdens 'Volgende halte: Openluchtmuseum!'; er was nog een plekje over.....

Gezien de eigen bezigheden tijdens het evenement, zal Waelstede bemand worden door Martijn van Meerwijk (Heerwijkse Tram) en Peter van Bommel (Bommeldamse Tram en Trams en Modeltrams).

 

 

 

16-05-2016:

 

 

De Avenio Doha rijdt en is toegelaten in Waelstede.

De tram kan nu naar de schilderswerkplaats om in het BRENG livrei gestoken te worden.

 

Allereerst wat kenmerken van dit nieuwe Halling product:

- de kappen zijn gemaakt van de bekende bedrukte doorzichtige plastic doosjes; de bedrukking ziet er goed uit.

- de bodemplaat, evenals de interieurplaat, is gemaakt van een andere kunststof, dan we gewend zijn. Beter of slechter kan ik nog niet beoordelen.

- de apparatenkasten op het dak zijn massief, ze lijken me gegoten en ze zijn op het dak vastgelijmd met dotten siliconenkit. Het is geen resin, het is brozer en de dunne gedeelten breken gemakkelijk (raad eens hoe ik dat weet....).

- de trams zijn uitgerust met kleine N-spoor eenbeen pantografen, die in werkelijkheid gebruikt worden om bij elke halte de accu's op te laden, maar Halling levert ze desgevraagd met twee normale pantografen op beide koppen.

 

De ombouw naar Waelstede specificaties kostte toch wel wat zweetdruppeltjes....

- het omsporen op h0m gaat gemakkelijk: alle assen, ook de aangedreven assen, kunnen er van onderaf uitgewipt en weer teruggezet worden.

- vanwege het koddige rijgedrag van dit type tram, een doorontwikkeling van de allereerste AEG lagevloertrams, dient de pantograaf beslist in het midden van de middenbak geplaatst te worden, om in bogen het contact met de bovenleiding te verzekeren.

- om de pantografen van de kopbakken te verwijderen en één van hen op de middenbak te plaatsen, dienen alle apparatenbakken van de daken afgenomen te worden. Omdat deze vastgelijmd zijn, lukt dit alleen door een vrij smal en dun mesje, bijvoorbeeld een aardappelmesje, tussen het dak en de apparatenkasten te wurmen. Het is bijna onvermijdelijk, dat er bij de dunne gedeelten tussen de kasten wel eens iets breekt....

- voor de bevestiging van de pantograaf op de massieve apparatenkast, dient er een gat van 2 mm geboord te worden, dat daarna gedeeltelijk tot 4 mm geruimd moet worden om de kop van het schroefje diep genoeg in te laten zakken. Ik heb uiteindelijk nog een gat van 1 mm naast de pantograaf geboord om het draadje door te laten, dat daarna aan de zijkant van de voet van de pantograaf is gesoldeerd.

- omdat de apparatenkasten op het dak massief zijn, kan er geen decoder in verstopt worden. Wil men de decoder onzichtbaar wegwerken, dat past er alleen een Kühn N025 of vergelijkbaar formaat onder de interieurplaat van de kopbak.

- de tram wordt geleverd met een 8-polige decoderaansluiting, maar omdat mijn voorraadje Kühn N025's geen stekker heeft, heb ik alles maar direct aan de decoder aangesloten. De 8-polige aansluiting doet nu alleen dienst als soldeerplaatje voor de massa en de verlichting.

- de apparatenkasten zijn met twee stukjes tweezijdig tape per dak vastgezet, wat verder geen problemen geeft.

 

Aldus omgebouwd is de Avenio met klamme handjes op de oudste modules van Waelstede op de rails gezet, maar, tot mijn stomme verbazing en tegen alle voorspellingen in, werden er al kwispelend uit de bogen komend geen lantaarns, bovenleidingpalen of hekjes geramd....

 

De wagen is dus inmiddels toegelaten in Waelstede en heeft, in het wit, al enige diensten meegedraaid, hoewel de modules van Waelstede deel 2 nog wel getest moeten worden.....

 

De epiloog:

Gezien de geleverde uitvoering en vergeleken met eerdere Halling modellen, zoals de GT4 en de GT6, is deze Avenio, mede gezien het werk dat er nodig is om er een fatsoenlijk rijdend model van te maken, de trotse prijs van 269 euro absoluut niet waard, maar ja, wie wilde er ook al weer zo nodig een nieuwe moderne brengtram............?

 

 

 

 

In Rail Hobby nummer 379, mei 2016, staat een reportage van 7 pagina's over de Gemeente Tram Waelstede.

Op naar de Bruna dus.....

 

 

 

13-05-2016:

 

 

Het programma van 'Volgende halte: Openluchtmuseum!' op 18 en 19 juni 2016 is bekend!

Klik of kijk onder 'Volgende halte'.

 

 

 

06-05-2016:

 

 

Vervoerder Hermes heeft voor het trambedrijf in Waelstede een serie 3-delige Siemens Avenio trams besteld, in coöperatie met het trambedrijf van Heerwijk en de Huissense Waggonbau Z.m.b.H.

De order sluit aan op de levering van Avenio' s aan Doha in Qatar, maar zullen niet worden uitgerust met batterijen.

In Doha rijden deze Avenio' s zonder bovenleiding en krijgen hun stroom uit accu' s, die aan iedere halte worden opgeladen door minipantografen tegen een voedingsdraad boven de halte op te laten.

In Waelstede krijgen de Avenio' s normale pantografen op de middenbak, maar zijn wel voorbereid op een eventueel toekomstig hybride gebruik op de spoorlijn naar Groesbeek.

Op de tekening de voorlopige designstudie voor Waelstede.

 

 

 

28-04-2016:

 

 

De website http://www.gemeentetramnijmegen.nl, die het secundaire railvervoer in Nijmegen en omstreken beschrijft, is geheel vernieuwd.

De navigatie is gewijzigd en er zijn nieuwe foto' s toegevoegd. Ook zijn de teksten aangepast, wanneer er nieuwe feiten boven water waren gekomen.

 

Een bezoekje waard !

 

 

 

10-02-2016:

 

 

Er is onderhoud verricht aan Module S1.

Alle blokken op Waelstede werken met twee terugmeldcontacten: één om de binnenkomst in een blok te melden, de snelheid te minderen en tevens het voorgaande vrij te geven en één om het sein tot stoppen in het blok te geven. De Hall sensors voor het stoppen in een blok lagen bij sommige blokken te dicht bij de binnenkomstmelders van het volgende blok. Gevolg: veel spookmeldingen, wanneer een tram iets te ver doorreed (dit ging meestal slechts om 1 à 2 cm) en daardoor het stilvallen van het hele tramverkeer.

Alle binnenkomstmelders in het binnenste spoor zijn nu een stuk naar achteren verplaatst, zodat het euvel zich daar niet meer voordoet.

In het buitenste spoor is, door een nieuwe rangschikking van alle terugmelders, ruimte vrijgemaakt voor een extra blok, zodat dit spoor nu ook uit vier blokken bestaat. De bloklengte is daardoor iets ingekort, maar nog steeds lang genoeg voor de lange trams.

In het Koploper baanoverzicht hierboven zijn alle blokken, die Waelstede nu telt, weergegeven.

Op de pagina van Module S1 zijn beknopt alle wijzigingen sinds 2013 samengevat; deze waren destijds wel op de Update pagina's als blog vermeld, maar nooit op de originele pagina van de module verwerkt.

De verbeteringen hebben veel effect gehad, want de trams rijden nu zonder spookmeldingen storingsvrij, zoals in een YouTube filmpje van 10 minuten te zien is. Ook de Videopagina is hierdoor aangepast.

 

 

 

25-01-2016:

 

   

 

 

Er is weer verder aan het materieel gesleuteld:

- Er zijn twee motorwagens voor de TouristTrams bijgekomen; de bijbehorende bijwagens zijn nog in behandeling.

- Van de LIMA 'Basel' is zo langzamerhand weinig origineels meer over. Werd van de huidige CVD 68 eerder al het gehele chassis met aandrijving vervangen, nu is ook het uiterlijk aangepast.

 

De materieeloverzichten zijn / worden nu zo ingericht, dat vanuit de groepsoverzichten doorgeklikt kan worden naar een aparte pagina met de bijzonderheden van en eventuele aanpassingen of verbouwingen aan het model.

 

 

 

15-01-2016:

 

 

Er is een manier gevonden om al het 'historische' materieel, dat niet meer binnen de geschiedenis van de gemeente Waelstede paste, een bestemming te geven: de TouristTram !!

Het TouristTramstel nr 1 is inmiddels gereed. De materieeloverzichten zijn / worden successievelijk aangepast.

 

 

 

03-01-2016:

 

   

 

Nu Waelstede grotendeels gereed is, is de inhoud van een aantal pagina' s logischer gemaakt.

Tijdens de bouwvoortgang van Module 3, Module 4 en Module S2 was op de bijbehorende pagina' s veel informatie over de huizenbouw en de railbouw opgenomen.

Zonder het overzicht van de voortgang geweld aan te doen, is de detailinformatie over de huizenbouw nu ondergebracht onder de Gebouwen pagina. Hierbij zijn echter geen aparte pagina' s voor ieder pand gemaakt, maar is er één pagina over de gebouwen per module: Gebouwen op Module 3 en Gebouwen op Module 4.

Alle detailinformatie over de bouw van de railsinfrastructuur en de aandrijving van de ééntongswissels is nu ondergebracht op de Railbouw pagina, zodat alles overzichtelijk op één pagina te vinden is.