GEMEENTE TRAM WAELSTEDE

Introductie

Infrastructuur

Modules

(bouwvoortgang)

Materieel

De tentoonstellingsbaan

 

 

 

De constructie 2018

 

De Gemeente Tram Waelstede vanaf 2018 in een nieuwe gedaante verschijnen, omdat er aan de huidige constructie wat nadelen kleven:

- de constructie is redelijk flexibel, waardoor het geheel bij aanrakingen van het kijkende publiek wat schommelt en dat leidt er dan weer toe, dat aan het eind van een tentoonstellingsdag de railovergangen tussen de modules niet goed meer liggen, vooral op plaatsen, waar je net niet bij kunt.....

- er staan drie palen aan de voorzijde hinderlijk in het zicht,

- de opbouwtijd moet sneller gebeuren en daarvoor gebruiken we de ervaringen, die inmiddels met 'Koningswaal augustus 1933' van de MSC Maas en Waal zijn opgedaan.

 

De nieuwe constructie voor de tentoonstellingsbaan is door modelbouwcollega Bas Vrij ontworpen en gebouwd.

Aan de voorzijde zijn de poten en het plaatwerk geïntegreerd, de fries is vrijdragend en afgedekt om invallend licht van boven te vermijden.

Het geheel is vlug met een dopsleutel van 10 mm in de boormachine op te zetten.

Ook het laden en lossen tijdens het transport gaat nu een stuk sneller en eenvoudiger.

Zoon Thom heeft de verlichting voor zijn rekening genomen en heeft LED spotjes gemonteerd, die het effect geven alsof de zon vanuit het zuidwesten schijnt.

 

De eerste ervaringen begin maart in Herwen zijn zeer succesvol.

 

 

 

 

De nieuwe constructie voor de eerste keer opgebouwd en getest op 16 februari 2018.

 

 

 

 

De nieuwe constructie voor de eerste keer in het openbaar tijdens de Gelderse Modelspoordagen van de MSC De Veluwezoom op 3 en 4 maart 2018 in Herwen.

 

 

 

De constructie 2002 - 2017

 

Het idee voor een simpele en flexibel uit te bouwen  constructie werd in het begin van deze eeuw gevonden in een Duitse MIBA, waarbij gebruikgemaakt wordt van een systeem van (wand)rails en losse plankhouders (bijvoorbeeld het F-systeem van de Gamma).

Voor een uitleg van dit systeem, zie de onderschriften bij de foto's.

 

 

 

    

De wandrails worden hierbij op staande palen geschroefd, welke boven en in het midden, op ongeveer 120cm hoogte, onderling worden verbonden met dwarslatten, voorzien van plankhouders aan de uiteinden en bovenop een wandrails ter versteviging (foto links). Met deze constructie wordt een redelijk stijve opbouw verkregen.

De modules komen te liggen op losse steunen, bestaande uit latten, die tussen de lange dwarsverbindingen passen en waar bovenop ook een losse, aan beide zijden ca 2 cm uitstekende rails ter versteviging is geschroefd. (foto rechts).

 

 

 

De modules liggen los op de dwarssteunen en worden onderling verbonden met een aantal lijmklemmen. Op bovenstaande foto is de kale constructie goed te zien, tijdens het proefbedrijf in de garage van SKIPtram voor de tentoonstelling in Kleine Bahn ganz gross in Schewrin in 2015.

 

 

 

Zo' n kale constructie is tijdens tentoonstellingen natuurlijk geen gezicht en daarom zijn er platen van wit geplastificeerd board tegen de dwarslatten bevestigd. Wit, omdat tentoonstellingstands op beurzen ook meestal mooi wit zijn; dat was ik gewend en dat vond ik eigenlijk ook wel chique....

Tijdens het eerste optreden van Waelstede deel 1 ter gelegenheid van het 25-jarige jubileum van de MSC Maas en Waal (het legendarische

TRAM(me)LAND) in 2010, wordt echter duidelijk waarom alle andere modelbouwers altijd een zwarte kast bouwen: de modelbaan komt dan veel beter uit de verf.....

 

 

 

Bij het tweede optreden tijdens de Landelijke Modelspoor Dagen van het jaar 2012 in Woezik, is Waelstede deel 1 reeds in het zwart gehuld en is ook de bovenste beplating wat lager gehangen, zodat de inkijk wat meer naar beneden gericht wordt.

 

 

 

Vanaf april 2015 heeft Waelstede, uitgebreid met deel 2, zijn eerste definitieve vorm gekregen, nu met naam en beeldscherm aan de voorzijde en de bedieningsplek aan de achterzijde verborgen achter een zwart scherm. Op de foto staat Waelstede in het Openluchtmuseum vlak voor het begin van het evenement 'Volgende halte: Openluchtmuseum!' 2015.