Al het andere
Gebouwen
(zelfbouw)
Introductie
Infrastructuur
Modules
(bouwvoortgang)
Materieel
Het railplan van Waelstede

Het oorspronkelijke ontwerp, dat alleen op de Waelkade afwijkt van de gebouwde uitvoering.
Het railplan van Waelstede
Het project Waelstede is gebouwd op 6 modules van 61 * 122 cm. De dikke blauwe lijn geeft de optische scheiding tussen de verschillende modules weer. Uitgebeeld worden (modules vanaf rechts naar links):
Module 1
Remise Van Broekhoflaan (R) met de eindpuntlus van lijn 1, die tegen de wijzers van de klok in bereden wordt. De eindhalte ligt evenwijdig aan de remisesporen aan de modulerand.
Module 2
Het vervolg van de Van Broekhoflaan in de richting van de Waelkade, waarbij de trambaan op een eigen grasbaan ligt. Op deze locatie ligt het logistiek centrum van Gehlen & Schols Logistics (GSL), met kantoorgebouw, werkplaats en opslaghallen. En natuurlijk veel trucks en opleggers. Na GSL splitst een trambaan dubbelsporig af naar rechts de Stationsstraat in, op weg naar het station en het eindpunt bij het Academisch Ziekenhuis St. Johanna.Ter hoogte van GSL is een tramhalte aan de grasbaan.
Module 3
Vanuit de Stationsstraat, komende vanaf het station, takt de trambaan dubbelsporig aan op weg naar de rivier. Komende vanaf de Waelkade takt een keerlus linksaf de zeer smalle Steenhouwersgas (ST) in. Het is altijd weer enerverend om te zien hoe de trams deze zeer smalle steeg induiken. Wie de Bakkersstraat in Amsterdam in zijn gloriedagen gekend heeft, weet wat ik bedoel. Deze keerlus sluit vervolgens via de Stationsstraat weer aan op de Van Broekhofweg. Tussen beide wisselcomplexen ligt een tramhalte aan de grasbaan.
Module 4
De Van Broekhoflaan mondt uiteindelijk uit op de Waelkade (WK) met de fraaie oudhollandse geveltjes, waar de trambaan voor de oude stadsmuus dubbelsporig rechtsaf slaat de Verlengde Walstraat in. In de boog van de Waelkade naar de Verlengde Walstraat liggen de tramhaltes.
Module S1
De oorspronkelijke schaduwmodule is vervangen door nieuwbouw, zodat het tweedehands Bemo railmateriaal gerecycled kon worden. Ook kon door de digitalisering de bovenleiding nu doorgaand uitgevoerd worden.
Module S2
Deze schaduwmodule is nieuw en verruimt de opstelmogelijkheden voor trams in de 'Koploper' wachtrij. Op beide schaduwmodules zijn de sporen, ook de doorgaande sporen, verdeeld in Koploperblokken van ca 40 cm (buitenbocht) en ca 30 cm (binnenbocht) om de trams in een wachtrij te kunnen opstellen.
Aan alle haltes wordt met behulp van Koploper netjes gestopt en opgetrokken; alleen werktrams mogen doorrijden wanneer het volgende blok vrij is. Alle trams luiden een (eigen specifieke) trambel bij vertrek van de haltes.

Het baanontwerp in Koploper met alle blokken ingetekend. De blokken met een rood vlak ernaast zijn de haltes. Wissels met een 'blauwe poot' zijn aangedreven.