GEMEENTE TRAM WAELSTEDE

Introductie

Infrastructuur

Modules

(bouwvoortgang)

Materieel

Novio nr 1100

 

Prototype lagevloertram voor Waelstede

 

 

 

 

 

 

Waelstede

 

Ook na de eeuwwisseling waren de eeuwigdurende discussies over het voortbestaan van de tram nog niet afgerond. Novio had inmiddels de concessie voor de Stadsregio Arnhem Nijmegen verworven en moest zich toch orienteren over toekomstig te bestellen materieel. Via Bombardier kon een Flexity Classic lagevloertram worden besteld in de lopende fabricage van MGT K's voor het trambedrijf in Halle (D). De wagen is in de rode kleuren van de Hallense serie onder het nummer 1100 in bedrijf genomen en doet momenteel nog steeds dienst. Dit type korte lagevloertram heeft een vervolg gekregen in de vorm van de bestelling van de serie 1101 - 1107 door Breng.

 

 

In model

 

 

Basismodel

Halling MGT K Halle

 

 

Wijzigingen

 

 

 

       

 

De Hallense MGT K na aankomst in Waelstede op vervangende H0m wielassen (links) en het chassis, voordat de ongerechtigheden verwijderd werden t.b.v. de motorisering (rechts).

 

 

 

Bijna voor niks gekocht als dummy, die door de vorige eigenaar hardhandig was omgebouwd op H0e (!!), waarbij beschadigingen aan het chassis waren opgetreden.

Na de nodige reparaties en met behulp van nieuwe wielassen, omgebouwd op HOm, waarna het chassis werd gebruikt voor testrijden bij de bouw van de rails en wissels op de modules 3, 4 en S2..

Na bewezen diensten, met behulp van Halling onderdelen, weer aan het lopen gebracht.

Middelste draaistel is stroomvoerend gemaakt.

De magneet, voor de terugmeldingen via de Hall sensoren, kon niet onder de wagenbodem worden geplakt wegens te weinig ruimte; hiervoor diende een uitsparing in de wagenbodem voor het voorste draaistel te worden gemaakt.

Als laatste zijn alle 7,5 mm wielen vervangen door 8 mm wielen, zodat de tandwielen van de aandrijving niet meer over het Waelsteedse asfalt meereden...

 

 

Operationeel

Ja

 

 

Motorisering

Voorste draaistel aangedreven door één motor; antislipbandjes op de wielen van de 2e as.

 

 

Voeding

Bovenleiding

 

 

Massa

Alle wielen van het alle draaistellen

 

 

Decoder

ESU Lokpilot Basic 3.0 onder de vloer van de B-bak

 

 

Stroomafnemer

Roodgelakte en te korte Halling eenbeen pantograaf vervangen door een Sommerfeldt SBB eenbeen pantograaf

 

 

Bijzonderheden

Wordt op termijn in een Novio-jasje gestoken.