GEMEENTE TRAM WAELSTEDE

Introductie

Infrastructuur

Modules

(bouwvoortgang)

Materieel

Module S2: Schaduwmodule 2

 

 

 

 

 

 

Oktober 2012

 

Het begin is er: de module voor het Schaduwstation S2 is in elkaar gezet.

 

 

 

 

Nog helemaal kaal.......

 

 

 

Eind oktober 2012

 

Het sporenplan is ingetekend; de railbouw kan beginnen.

 

 

 

 

Het inrijwissel met de bliksemschicht wordt functioneel, het uitrijwissel niet. De zwarte stippen geven de toekomstige positie van de magneetsensors voor de terugmelding aan. Het buitenste opstelspoor (straal 26cm) heeft 4 blokken voor de lange trams, het binnenste opstelspoor (straal 22cm) heeft 5 blokken voor de kortere trams en de trams die geen moeite hebben met de straal.

 

 

 

21 maart 2013

 

Omdat het werk aan Module 4 in de (bijna vicieuze) cirkel zit van plamuren - schuren - schilderen - plamuren - etc., waardoor voor het gevoel het werk niet echt opschiet, is besloten om er tussendoor iets heel anders te gaan doen. Uit het laatste stuk printplaat zijn 120 'bielsjes' gezaagd, daarna zijn van alle bielsjes de scherpe zijkanten gevijld, is in het midden een gaatje geboord en zijn uiteindelijk alle 120 bielsjes op de module gespijkerd en vertind. Tja, ook dit is hobby......

Om de overgang van de trambaan van Module 4 naar Module S2 goed te positioneren, zijn alle modules van Waelstede Deel 2 aan elkaar gekoppeld en zijn de rails voor de overgang op Module S2 gesoldeerd.

 

 

 

 

Alle modules van Waelstede Deel 2 bij elkaar; de fotograaf staat op 'drone-hoogte' op het huishoudtrapje om alles goed voor de lens te krijgen. Geen details te zien, maar wel een leuk overzicht.

 

 

 

En dan hangt er opeens weer de geur van soldeer in Waelstede en is de verleiding erg groot om ook rails aan te leggen.

Nou ja, om een lang verhaal kort te maken: er is inmiddels een uitrijwissel gebouwd en het binnenste opstelspoor is ook al half gelegd....

 

 

 

 

Het uitrijdwissel van het schaduwstation. Omdat er nooit tegen het puntstuk in gereden wordt, is dit wissel niet aangedreven en heeft ook geen wisseltongen. Op de foto is het wissel nog niet af: de strijkregels liggen er nog los bij en de gleuven voor de wielflenzen zijn nog niet uitgeslepen, maar het geeft een goed beeld hoe simpel zo'n wissel eigenlijk is.

 

 

 

 

De stand per 21 maart om 21:30 uur...... Het uitrijdwissel is inmiddels ook gereed en zowel een 2-assige, als een 4-assige bijwagen rijden er soepel doorheen

 

 

 

5 april 2013

 

Er is stevig doorgewerkt aan de schaduwmodule S2: alle rails van de opstelsporen zijn gesoldeerd, de gaten voor de terugmelders zijn geboord, het inrijdwissel is gebouwd en van een Conrad wisselaandrijving voorzien, de ringleidingen aan de onderzijde zijn aangelegd, er zijn 20 terugmeldprintjes gesoldeerd, gemonteerd en aangesloten op 2 TAMS S88 terugmeldmodules.

Wat betreft de wissels op deze module: zowel het inrijdwissel, als het uitrijdwissel zijn zodanig gebouwd, dat de trams er probleemloos en zonder ontsporingen in één richting doorheen kunnen rijden en dat het omzetten (bij het inrijdwissel) ook probleemloos gebeurt. De wissels moeten immers werken in een schaduwstation zonder toezicht, dat echter zeer bepalend is voor alle trambewegingen in het zichtbare gedeelte van Waelstede.

 

 

 

 

Voor het werk aan de onderzijde is een klein werkplaatsje geimproviseerd met behulp van twee schragen en lijmklemmen. Alle terugmelders (20) van de opstelsporen zitten op hun plek en zijn aangesloten op de TAMS terugmeldmodules. Alleen het printje voor de gestabiliseerd gelijkstroomvoeding ontbreekt nog. In beide lussen zijn 5 blokken gecreëerd; door de bloklengte in de buitenboog te verkleinen van 50 naar 45 cm, zijn ook hier nu 5 blokken mogelijk. Er kunnen nu 10 trams worden opgesteld.

 

 

 

 

Ook het (aangedreven) inrijdwissel is inmiddels gereedgekomen.

 

 

 

 

Tot slot de wisselaandrijving er onder (hier nog niet aangesloten) en de railinfra van Module S2 is klaar.

 

 

 

 

10 april 2013

 

Module S2 is helemaal klaar !

De bovenleiding is weer gemaakt volgens hetzelfde principe als op Module S1: ROBUUST.

De bovenleidingportalen zijn dus ook gemaakt van oude ROCO rails; voorzichtig getordeerd tijdens het buigen om doorbreken te voorkomen. De bovenleiding zelf bestaat ook uit oude ROCO rails. Ik zeg het hier nog maar eens: "Meegebogen bovenleiding is des modelbouwers doodzonde", maar in (niet zichtbare) schaduwstations is het natuurlijk toegestaan. De ROCO rails zijn stevig genoeg om in gebogen toestand een flinke afstand te overbruggen.

 

 

 

 

Het totaaloverzicht van Module S2, compleet met de 'railstaaf' bovenleiding.

 

 

 

 

Een close-up van de bovenleiding. Duidelijk is te zien dat de portalen gebogen en getordeerde ROCO railprofielen zijn. De railvoet dient boven het spoor te hangen en dat betekent dat de 'paal' een kwart slag gedraaid in de grondplaat staat. De afzonderlijke 'portalen', zeker de portalen die vanaf één zijde twee sporen overbruggen, lijken op zich niet erg stevig, maar zodra de 'bovenleiding' er aan gesoldeerd wordt, ontstaat er toch een stevig geheel. Op Module S1 functioneert dit alweer anderhalfjaar zonder problemen.

 

 

 

 

Met twee nog aanwezige, analoge trams is met succes de beugelproef gedaan.

 

 

 

De bouw van Module S2 is hiermee afgesloten.