GEMEENTE TRAM WAELSTEDE

Introductie

Infrastructuur

Modules

(bouwvoortgang)

Materieel

Module 4: de Waelkade

 

 

 

 

 

 

 

 

Maart 2018:

 

Vlak voor de deelname aan de Gelderse Modelspoordagen van de MSC De Veluwezoom op 3 en 4 maart in Herwen, is er op Module 4 aan de afwerking van de rivier gewerkt.

 

 

 

 

De rondvaartboot voor de Waelstede City Tour is gereed en ligt netjes afgemeerd.

Alleen de plek voor het ticket office op de kade is nog een gapend gat.....

 

 

 

 

Een doorkijkje naar de kade vanaf het dak van het schip.

 

 

 

Februari 2018:

 

Op de Waelkade is, evenals op de Modules 1, 2 en 3, de bovenleiding vervangen door 0,5 mm fosforbronsdraad; de redenen hiervoor worden uitgelegd op de pagina Bovenleiding in het menu Infrastructuur.

Ook wordt er druk gewerkt aan de definitieve afbouw van het riviergedeelte; hierover later meer, zodra dit gereed is.

 

 

 

 

De vernieuwing van de bovenleiding is meteen aangegrepen om een oud euvel te verhelpen. De afstand tussen de klassieke trammast links en de bovenleidingpaal rechts aan de overzijde van de Waelkade was te groot, waardoor sommige trams de rijdraad te ver naar boven drukten. Soms ging dit ook ten koste van een goed contact. Er is nu een paal vooraan links geplaatst en met een diagonale hangdraad verbonden met de bovenleidingpaal annex lichtmast aan de Van Broekhoflaan. Deze ondersteunt de rijdraad nu mooi in het midden.

 

 

 

Juni 2016:

 

Tijdens de optredens van Waelstede bij  'Kleine Bahn ganz gross 2015' in Schwerin (D) en 'Volgende halte: Openluchtmuseum 2015', was het voorzetstuk 'De rivier' al wel in ruwbouw gereed en waren de Artitec kademuren geplaatst, maar verder was er nog niets afgewerkt.

 

In de loop van mei 2016 blijkt, dat er nog bij 'Volgende halte, Openluchtmuseum 2016' nog ruimte is voor een extra modeltrambaan en daarom is besloten om, in tegenstelling tot eerdere plannen, de Gemeente Tram Waelstede toch weer te laten deelnemen, omdat er op zo' n korte termijn geen andere beschikbare modeltrambaan meer gevonden zal kunnen worden.

 

En zo is vanaf begin juni, tussen de vele voorbereidingen voor het evenement door, geprobeerd om 'De rivier' toch af te bouwen, hetgeen uiteindelijk helaas niet helemaal meer gelukt is.

 

 

 

 

'De rivier' tijdens Kleine Bahn ganz gross op 24 april 2015 in Schwerin: kaal en in de primer.....

 

 

 

    

 

Tijdens de open dag op 18 oktober 2015, ter gelegenheid van het 30 jarige jubileum van de MSC Maas en Waal, is er een visser op de droge rivierbodem verschenen en heeft een man met een gemeentepet de plaats van de pannenkoekenboot op de bodem aangegeven....

 

 

 

 

Tijdens Rail 2016 kon eindelijk het passagiersschip van Artitec gescoord worden, maar toen bleek dat de hoogte van de (Artitec) kademuren behoorlijk verschilde van de gangboordhoogte van het (Artitec) schip. Dit is opgelost met een drijvende aanlegsteiger, zoals die ook in Nijmegen te vinden is.

 

 

 

 

De pasproef met het los in elkaar gezette schip, de kade en de drijvende aanlegsteiger levert het gewenste resultaat op.

 

 

 

 

'De rivier' tijdens 'Volgende halte: Openluchtmuseum!' op 18 - 19 juni 2016. Het schip is nog niet geheel geschilderd, de kade op de achtergrond mist nog de asfaltlaag en ook de rivier zelf behoeft nog wat lagen jachtlak.

 

 

 

 

Duidelijk te zien is de onbehandelde rij klinkers langs de kadewand, die ook nog geweatherd moet worden. Foto: Thijs Boeser.

 

 

 

17-04-2015

 

Een week voor het vertrek naar de modeltramtentoonstelling Kleine Bahn ganz gross in Schwerin is de aankleding van Module 4 zo ver gereedgekomen, dat de module tentoonstellingswaardig is. Er zijn nog veel 'wens'puntjes voor verbetering en verfraaiing, maar dat komt later wel. Voor Module 4 zelf rest nu alleen nog de rivier met kademuren en de pannenkoekenboot. De ruwbouw van de kademuren en de rivier zal in de resterende dagen worden aangepakt en gaat als 'in aanbouw' mee naar Schwerin. De pannenkoekenboot is momenteel (nog) niet leverbaar; het wachten is op de her-productie bij Artitec.

Op de foto's ontbreken helaas de trams (die staan al ingepakt), de wegvoertuigen (tijdelijk opgeborgen) en een deel van de bevolking (moet nog verdeeld worden tussen Module 3 en Module 4).

 

 

 

 

Een lastige klus was de wijziging van alle acht sierlichtmasten met tramuithouders, Bij doormeting bleek de verbinding met secondelijm toch digitale spanning door te laten naar het 12V gelijkspanningscircuit. Alle uithouders zijn losgemaakt en weer aan de lantaarnmasten gelijmd met stukjes styreen als isolatie. Op de detailfoto zijn deze stukjes te zien, maar als je niet beter weet, denk je dat het zo hoort....

 

 

 

 

Overzicht van de totale huizenrij op de Waelkade. De gemeente Waelstede heeft erg haar best gedaan om de Waelkade te verfraaien.

 

 

 

 

Gezicht vanaf de kruising van de Waelkade en de Van Broekhoflaan.

 

 

 

 

Het bolwerk is ook leuk voor de jeugd: "wie het eerst boven is...".

 

 

 

 

De Breng stadsbus heeft op de Van Broekhoflaan een halte vlak voor de kruising.

 

 

 

 

Met de fiets naar het Eetcafé Dikke Mick; en zo heurt het ook....

 

 

 

 

De tramhalte in de richting Verlengde Walstraat; hier ontbreekt voorlopig nog wat straatmeubiulair.

 

 

 

 

Het Peemankeetje mag zich al verheugen in belangstelling van enkele wachtenden op de tram.

 

 

 

 

Doorkijkje door de hoogwaterkering naar het Peemankeetje.

 

 

 

 

Aan de achterzijde van de pandjes aan de Waelkade speelt zich een heel ander leven af, wat helemaal goed te zien is, wanneer de trafo's aangesloten zijn.....

Rechts sluit Module 3 aan, waar de Bistro 'De oude Nutsschool' direct aan de rand staat, waardoor er een heel klein doorkijkje is.

 

 

 

24-06-2014

 

Het gerenommeerde restaurant Het Wapen van Waelstede van Jonnie en Thérèse Landman heeft een serre gekregen; althans er is een eerste aanzet. Het geraamte staat, het glas zit er in en het is geschilderd. De inrichting en de gasten laten nog even op zich wachten. Waelstede gaat nu voor de rest van de zomer even aan de kant, om ook weer eens iets aan de Kleinbahn Kreis Rundumhause AG te gaan doen.

 

 

 

 

Het restaurant gezien vanuit de mast van de Pannenkoekenboot.

 

 

 

 

En nu van iets dichterbij; het is nog kaal zonder plantenpotten, tafels, stoelen, gasten, etc.

 

 

 

 

07-06-2014

 

De toegangstrappen vanaf de Waelkade aan weerszijden van het bolwerk zijn nu gereed. Ook is de kade geheel geplaveid; een voetpad van stoeptegels langs de hoogwaterkering en verder kniderkopjes tot aan de rand van de module.

De kademuren van Arttitec, het water van de rivier de Wael en de pannenkoekenboot langs de kade zullen op een losse voorzetplaat worden gebouwd. Dit om vervoerstechnische redenen.

Het grote werk aan de Module 4 is hiermee gereed; er resten alleen nog diverse waetheringklussen en de aankleding met de medemensen op schaal HO, een terrasje bij het Kleine Café aan de Kade, de serre bij het restaurant Het wapen van Waelstede, diverse struiken en de haltepalen voor tram en bus.

 

 

 

 

De trappen aan de rechterzijde.

 

 

 

 

De trappen aan de linkerzijde, gezien op (Preiseriaanse) ooghoogte.

 

 

 

 

Het bolwerk aan de rivier met een doorkijkje in de Van Broekhoflaan op een zonnige avond in juni 2016. Foto: Thijs Boeser.

 

 

 

30-05-2014

 

Aan de Waelkade is verdergewerkt aan de kade zelf. De hoogwaterkeermuren zijn vastgezet en er is begonnen met de bestrating van de kade. Langs de keermuur is een voetpad van trottoirtegels aangelegd, waarna de ruimte tot aan de kademuur met kinderkopjes wordt opgevuld; dit werk is nog niet voltooid.

Het bolwerk aan de rivier is een restant van een vroeger veel groter geheel van verdedigingswerken rondom Waelstede. Dit bolwerk was vooral bestemd om de stad te verdedigen tegen indringers vanaf de rivier. Er is in de loop van de tijd slechts een klein gedeelte overgebleven, dat in de laatste jaren geheel is gerestaureerd en met een houten trap toegankelijk is gemaakt.

Het bolwerk is nu wel zover gereed, dat er foto's gemaakt kunnen worden; tijd voor een update, dus......

 

 

 

 

Het bolwerk aan de straatzijde. De houten trap en de houten balustrade zijn gemaakt van styreen strips en daarna op kleur gebracht met verf en dry brushes.

Aan de rechterzijde sluit de hoogwaterkeermuur aan.

 

 

 

 

En zo ziet het geheel er dan uit, wanneer het op z'n plek staat. Doordat het voor de foto los is opgesteld, gaapt het behoorlijk tussen de trap en het trottoir...

De trappen konden weleens een geliefde plek voor studenten worden, om lekker in het zonnetje te lezen en te disputeren.

 

 

 

25-04-2014

 

Op de Waelkade wordt druk gewerkt aan de hoogwaterkering en het bolwerk. Het grote snij-, plak- en schilderwerk is nu gedaan. De keermuur moet alleen nog in detail geschilderd worden, zoals de groene aanslag van de laatste hoogwaterperiode. Bij het bolwerk zijn de brede trappen vanaf de straatzijde zover klaar; nu moeten de aansluitende trappen vanaf de kade nog worden gemaakt, En natuurlijk de kanonnen....

De muurdelen van de keermuur zijn voor de foto's los op de kade gezet, dus er kan hier en daar een kiertje opgetreden zijn. Meer uitleg bij de onderschriften van de foto's. In deze update alleen van de keermuur; het bolwerk komt later aan bod..

 

 

 

 

Nijmegen kende een hoogwaterkering aan de lage kant van de Waalkade, waarvan een deel op deze foto uit 1955 ter hoogte van de Vosstraat te zien is. In deze keermuren waren doorgangen voor het verkeer gemaakt, waarin aan weerszijden sleuven waren aangebracht. Bij naderend hoogwater werden er twee rijen planken in de sleuven gestoken en met zandzakken opgevuld. Rechts kijken we naar de Lage Markt, waar een zelfde soort doorgang was. Hiermee werd het lage deel van de stad vrij van overstromingen gehouden. Foto: Van Lith, 1955.

 

 

 

 

Dit moest in Waelstede natuurlijk worden nagemaakt op de Waelkade.

 

 

 

 

De hoogwaterkering aan de straatzijde, gezien vanaf het dak van de wijnhandel.

 

 

 

 

Hetzelfde plaatje, maar nu vanaf de middenberm van de Van Broekhoflaan.

 

 

 

 

Ter hoogte van het Peemankeetje, in het verlengde van de Verlengde Walstraat, is ook een bredere doorgang gesitueerd. Vroeger kon het vrachtverkeer via deze opening op de Waelkade komen voor het overladen van goederen in en uit schepen. De Waelkade wordt hiervoor op dit punt niet meer gebruikt.

 

 

 

 

Een kijkje door de doorgang naar het Peemankeetje en de Verlengde Walstraat.

 

 

 

 

Een doorkijkje in het midden van de module ter hoogte van het zebrapad.

 

 

 

25-02-2014

 

Op Module 4, de Waelkade, is in het nieuwe jaar een begin gemaakt met de verdere afwerking en detaillering. Dit betekent: heel veel kleine, vaak tijdrovende werkjes waarbij soms geen zichtbare voortgang wordt geboekt. Veelal moet er resaerch gedaan worden op het internet, of wordt er lekker met verf geknoeid om een juiste kleur te vinden. En dan liggen er nog heel veel 'ongeklede' Preisertjes te wachten, die allemaal nog op z'n 'Nederlands' gekleed moeten worden...

 

 

 

 

Alle tot de Waelkade behorende palen, masten en lantaarns hebben de door de gemeente Waelstede voorgeschreven kleur gekregen.

 

 

 

 

Er is een terras gebouwd bij het Eetcafé Dikke Mick, met loungebanken, tafels, parasols, windschermen en genietende gasten. De bomen zijn tijdelijk neergezet; er wordt nog nagedacht over het definitieve type boom op deze plek.

 

 

 

 

Hetzelfde tafereel in vogelvlucht.

 

 

 

 

En kijk eens wie we daar hebben? De burgemeester van Waelstede himself op zijn favoriete plekje in de hoek, om de voorbijrijdende trams goed in de gaten te kunnen houden....

 

 

 

 

Alle gecombineerde sierlantaarns/trammasten zijn vervaardigd en geplaatst.

 

 

 

 

Het Peemankeetje heeft bediening en winkelschappen tegen de achterwand gekregen (op deze foto helaas niet goed te zien).

 

 

 

 

Langs de Verlengde Walstraat is een oude stadsmuur verschenen, die de kop van de Module 4 visueel afsluit.

 

 

 

 

De GTN 42 langs de oude stadsmuur in de Verlengde Walstraat op weg naar de Waelkade.

 

 

 

 

Tot slot nog een overzicht van de situatie aan deze zijde van de module. De trammast bij de kop van de GTN 42 is 5 mm verplaatst, omdat sommige tramwagens de mast net aantikten.

 

 

 

29-08-2013

 

In Waelstede zijn de bovenleidingmasten over het algemeen olijfgroen van kleur, maar de Gemeente Waelstede heeft gemeend de Waelkade wat op te moeten vrolijken, door de volgende eisen:

- Alle masten op de Waelkade, dus de lantaarns, maar ook de trammasten, dienen een oudhollandse rode kleur te krijgen; de rode kleur die ook vaak voor luiken op de oude panden gebruikt wordt,

- Er moeten ouderwetse trammasten worden gebruikt met gebogen uithouders, om het nostalgische gevoel vast te houden.

Daar heeft natuurlijk weer een ambtenaar op het stadhuis z'n toegevoegde waarde zitten bewijzen.....

Het ziet er in ieder geval apart uit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op de Waelkade komen acht gecombineerde straatlantaarns / bovenleidingmasten, fabrikaat Viessfeldt of Sommermann, zo u wilt.....

Er is eerst een proefexemplaar in elkaar gezet. De uithouder voor de trambovenleiding is van de mast gezaagd, met secondelijm op de lantaarn gelijmd en daarna in de door de gemeente voorschreven kleur geschilderd.

De lijmverbinding blijkt helaas toch stroomgeleidend te zijn, waardoor de lampjes met een te hoge spanning gevoed zouden gaan worden, doordat de digitale voeding op de massa van het lampje komt te staan.

Gelukkig heeft zoon Thom iets bedacht met een vermogensweerstand, waardoor alle acht lampjes het toch gaan overleven.

 

 

 

 

 

 

Aldus is besloten zeven lantaarns bij te bestellen; tot die tijd zijn er zwarte trammasten op de Waelkade geplaatst, om toch te kunnen proefrijden.

Als bovenleidingdraad is op Waelstede Deel 2 niet de 0,5 mm Sommerfeldt bovenleidingdraad (=verkoperd ijzerdraad) gebruikt, maar een 0,5 mm messing draad, dat mijn modelspoordetaillist in de bak met messingprofielen had staan. Dat kan in ieder geval niet roesten, wanneer het koper er af gesleten is, zoals ik op het Duitse tramforum las.....

 

 

 

11-08-2013

 

Eindelijk is nu de wegeninfrastructuur op Module 4 gereed. Ook op de Waelkade is volgens de vertrouwde, ook bij de andere modules toegepaste, methode te werk gegaan. De railkoppen liggen ongeveer 1 mm boven het wegdek en de kunst is om dat hoogteverschil subtiel te overbruggen met plamuur, zonder dat het al te zeer opvalt, wanneer eenmaal de asfaltkleur is aangebracht. Maar om één of andere reden lukte dit steeds maar niet.

Na twee mislukte pogingen zijn er andere, hier ook beschreven, klussen aangepakt om de moed er in te houden, zoals de bouw van Module S2, het inbouwen van aandrijvingen in trams en het bouwen van Nijmeegse pandjes.

Maar ja, allemaal uitstel van executie….

In de afgelopen week bij de derde poging lukte het echter uiteindelijk wel naar tevredenheid; drie maal is scheepsrecht zullen we maar zeggen.

 

 

 

 

Ook de belijning is inmiddels aangebracht.

 

 

 

Om de positie van de panden aan de Waelkade definitief vast te stellen, is Module 3 uit de opslag gehaald. Door de rooilijn op de Waelkade iets naar het midden te verplaatsen en door het appartementengebouw los te plaatsen van het witte pand naast het Eetcafé, zijn een paar leuke doorkijkjes ontstaan op de Waelkade en op de scheiding van de Modules 3 en 4.

 

 

 

 

Een overzicht van de Module 4 en (nog onbebouwde) Module 3 aan elkaar geschakeld.

 

 

 

Om de fietsers van het overige wegverkeer te scheiden, zijn op de Waelkade van die betonnen randen toegepast. U kent ze wel: je kunt er de banden van je auto op stuk rijden, maar ook fietsers kunnen maar beter uit de buurt van zo’n rand blijven. De verf in Waelstede was nog niet droog, of de eerste fietser was al onderuitgegaan…..

 

 

 

 

Het commentaar van de gevallen fietser was:"Gisteren lagen die er nog niet...". Hetgeen volkomen juist was.....

 

 

 

Ook is inmiddels begonnen met het leggen van de ontbrekende stoepen en sierbestrating.

 

 

 

 

Op het kale gedeelte onderaan de foto komt nog een rivierkade, maar dat kan wachten totdat Module 3 gereed is.

 

 

 

 

12-07-2013

 

Na een onderbreking, waarin Module S2 geheel is afgebouwd, is verder gegaan met de wegeninfrastructuur van de Waelkade: plamuren, schuren, schilderen, etc., etc. Dit is niet vlekkeloos verlopen.... mede door het slechte licht in de 'werkplaats' en meer nog, wat later bleek, een dringend noodzakelijke nieuwe bril. Stante pede is in beide lacunes voorzien en hoe kunnen deze nieuwe aanwinsten beter getest worden, dan met de zelfbouw van enkele huizen en het (eindelijk) schilderen van het Peemankeetje?

 

Voor een uitgebreide beschrijving van de zelfbouw en kit-bashing van de panden op de Waelkade, zie de Gebouwen pagina.

 

 

 

 

Wereldberoemd in Nijmegen en omstreken: het Peemankeetje. De kiosk heeft dezelfde eigentijdse kleurstelling gekregen, als het laatst overgebleven Peemankeetje in de tuin van de voormalige eigenaren van de firma Peeman Dranken in Nijmegen. Het Peemankeetje zal een plaats krijgen op de Waelkade bij de oude stadsmuur bij de tramhalte stadinwaarts op de hoek van de Verlengde Walstraat en de Waelkade.

 

 

 

    

 

Dit pandje is geïnspireerd op een pandje aan het St. Stevenskerkhof in Nijmegen; eigenlijk is het de achterkant van een pandje aan de Grote Markt. Voor de voor- en achterzijde is gebruik gemaakt van HollandScale ramen en deuren uit de rommeldoos. De voorzijde heeft een wat meer traditioneel uiterlijk gekregen, maar voor de achterzijde is wat meer naar het origineel gekeken. De onderverdieping aan de achterzijde zal schuil gaan achter een gebouw op Module 3, zodat geen moeite is gedaan nog een raam in te bouwen.

 

 

 

 

Het tweede zelfbouwpand staat op de Nijmeegse Waalwal, vlak bij de Anthonispoort. Het heeft een aangebouwde schoorsteen aan de voorzijde. Het belendende perceel met de ronde topgevel zal ook nog worden nagebouwd.

 

 

 

    

 

De glas-in-lood ramen zijn geprint op glanzend fotokarton met een raster, dat vooraf in Paint is getekend. Er zal in Waelstede geen verlichting in de huizen worden gemaakt, dus zijn ondoorzichtige ramen geen probleem. Aan de achterzijde blijft de onderverdieping onzichtbaar door de bebouwing op Module 3, dus is ook hier niet de moeite genomen om ramen en deuren aan te brengen.

 

 

 

De andere panden aan de rechterzijde van de Waelkade zijn bouwpakketten van POLA en HollandScale, die meer of minder ingrijpend zijn verbouwd (kit bashing) om binnen het Waelstedeconcept te kunnen passen. Een POLA pakhuis is verbouwd als appartementencomplex, waarbij aan de rechter zijkant, die uitsteekt ten opzichte van de andere bebouwing, ramen en een ingang zijn aangebracht. Aan de meeste panden ontbreken nog allerlei details, zoals nokpannen, schoorstenen, dakgoten, regenpijpen, weathering etc., etc.

 

Het gele zelfbouwpand en het HollandScale café zijn 'in vlucht' gebouwd, dat wil zeggen dat de gevel voorover helt. Dit was een, soms door de gemeente voorgeschreven, algemeen geaccepteerde bouwwijze, die echter tijdens de Franse overheersing rond 1800 verboden is en daardoor in onbruik is geraakt. De reden voor deze bouwwijze is niet geheel duidelijk en er zijn meerdere hypotheses, waarvan het winnen van ruimte in huizen in smalle straatjes op kleine percelen de meest logische lijkt.

 

 

 

 

Het totaaloverzicht van de status tot nu toe van de rechterzijde van de Waelkade. Van rechts naar links gezien komt eerst de POLA wijnhandel, waarvan de voorgevel aan de Waelkade in een schuine hoek ten opzichte van de zijgevel aan de Van Broekhoflaan is gezet, waardoor het dak opnieuw moest worden geconstrueerd. Daarnaast het reeds beschreven gele pand en vervolgens Eetcafé Dikke Mick. Dit HollandScale café heeft een halletje gekregen en de gevel is ook 'in vlucht' gebouwd, hoewel minder schuin dan bij de buren. Naast het café staat het reeds beschreven witte pand met schoorsteen en tenslotte het verbouwde POLA pakhuis, dat nog geen dak heeft.

 

 

 

 

Vanuit deze hoek bekeken, is het vooroverhellen van het gele pandje en, in mindere mate, van het café goed te zien. De zijkant van het POLA pakhuis heeft ramen en een ingang gekregen en is bekleed met Slaters baksteencard. Achter de ingang van het appartementencomplex is een halletje met lift en postvakken gebouwd, maar daar zie je dus geen barst meer van....... De hoek, die door deze gebouwen gevormd wordt, zal door Dikke Mick, de uitbater van het gelijknamige eetcafé, worden opgevuld door een terras met grote parasols en loungebanken, geflankeerd door enkele iepen.

 

 

 

 

Tenslotte zijn ook de belendende percelen van het witte pand op de Waalwal nagebouwd en naast elkaar te linker zijde van het toekomstige restaurant gezet. Het rijtje wordt afgesloten met het pand van de juwelier op de hoek van de Kannenmarkt en Achter de hoofdwacht in Nijmegen. Dit hoekpandje zal een bruin café worden.

 

 

 

11 maart 2013

 

De werkzaamheden aan Module 4 zijn al weer flink gevorderd.

 

 

Allereerst is de module bedekt met 3 mm Propiflexplaat van de Gamma, waaruit de trambaan met een Stanleymes weggesneden is. Vervolgens zijn de tussenruimtes opgevuld met allesvuller; dezelfde procedure als op Module 3. Een styreen afstrijkmalletje zorgt er deze keer voor dat de rails, die in het trottoir komen te liggen, in ieder geval 1,5 mm boven de allesvuller blijven uitsteken. Dit om te voorkomen dat straks de trams over het trottoir in plaats van over de rails gaan hobbelen en hun contact met de massa verliezen.

 

Daarna is er een (werkelijk !) lang proces begonnen van zagen, snijden, vijlen, passen en meten van de stoeptegels, enerzijds om ze goed tussen de tramrails te krijgen en anderzijds om zoveel mogelijk het ‘Hollandse’ verband van de stoeptegels te handhaven. Dit is helaas niet overal gelukt, maar dat zal waarschijnlijk wel kunnen worden verdoezeld met een bloembak of zo….

De trambaan ligt op de hele module een fractie lager, dan de rest van de trottoirs. Dit geeft voor de voetgangers meteen het profiel van vrije ruimte aan.

 

 

 

 

De eerste trottoirs zijn gelegd op de Waelkade aan de rivierzijde. De weg met de fietspaden komt aan de bovenzijde, de kade aan de onderzijde van de foto.

 

 

 

 

Dezelfde plaats. nu in detail.

 

 

 

 

Omdat je van dat getuur naar die stoeptegels behoorlijk vierkante ogen krijgt, is er af en toe ter onderbreking ook aan het (weer) rijdend maken van enkele trams gewerkt. Hiervan is op 3 maart 2013 al een update gemaakt.

Ook is tijdens zo'n periode de grasbaan op het einde van de Van Broekhoflaan ingezaaid.

 

Op dit moment zijn alle trottoirs op Module 4 gelegd, geschilderd (volgens goed gebruik in Waelstede eerst in de verkeerde en daarna in de juiste grijze kleur....), geplamuurd, zwart ingewassen en wit ge-drybrushed en kan begonnen worden met het plamuren en schilderen van het asfalt en fietspaden.

 

 

 

 

Het einde van de grasbaan, op het punt waar de Van Broekhoflaan uitmondt in de Waelkade. Dit punt sluit aan op de linkerzijde van Module 3.

 

 

 

 

De halte voor de trams, die staduitwaarts rijden. Dit is de laatste halte voor het schaduwstation op Module S2.

 

 

 

 

Dit is de halte voor de trams, die stadinwaarts rijden. Het smalle weggetje aan de voorzijde is het fietspad, dat langs de kade verder loopt.

 

 

 

15 januari 2013

 

De bouw van de trambaan op Module 4 is begonnen. De railinfrastructuur is redelijk eenvoudig, want er komen geen wissels of kruisingen in voor.

Voor uitgebreide informatie over de zelfbouw van de railiunfrastructuur, zie de Railbouw pagina

 

 

 

 

Als eerste zijn de 'biels' van printplaatjes op het uitgetekende traject gespijkerd en vervolgens zijn de railstaven hierop gesoldeerd.

 

 

 

 

Om de groefrails imitatie te krijgen zijn daarna railstaven op zijn kant tegen de rijrails gesoldeerd.

 

 

 

 

Totaal overzicht van de railinfra op Module 4.

 

 

 

Half november 2012

 

De eerste rails zijn op module 4 verschenen; weliswaar minieme stukjes, maar toch..... Ze zijn gelegd vanaf het wissel op module 3 en daarna doorgezaagd, zodat de juiste overgang van module 3 op module 4 gewaarborgd is.

 

 

 

 

Het begin is er..... Van hieruit kan het leggen van de trambaan binnenkort worden voortgezet.

 

 

 

Eind oktober 2012

 

Het sporenplan is ingetekend, evenals de wegen, de fietspaden, de kade en de beschikbare ruimte voor de bebouwing. Ook is er al wat geëxperimenteerd met losse geveltjes uit diverse bouwpakketten, om te zien hoe en of de diverse huizen bij elkaar passen.

 

 

 

 

De rivier zelf, met één of meer schepen, zal als los voorzetstuk worden gebouwd. De plaats van de haltes is nog niet definitief en hangt ondermeer van de blokverdeling af.

 

 

 

 

De proefopstelling met oudhollandse geveltjes. Het Rembrandhuis krijgt in ieder geval een andere plek. De pakhuizen worden verbouwd tot appartementen.

 

 

 

 

Oktober 2012

 

Het begin is er: de module voor de Waelkade is in elkaar gezet.

 

 

 

 

Nog helemaal kaal.......