GEMEENTE TRAM WAELSTEDE

Introductie

Infrastructuur

Modules

(bouwvoortgang)

Materieel

Module 3: de stad

 

 

 

 

 

 

Maart 2018

 

Vlak voor de deelname aan de Gelderse Modelspoordagen van de MSC De Veluwezoom op 3 en 4 maart in Herwen, is er op Module 3 aan enkele restpunten aan de gebouwen gewerkt.

 

 

 

 

Drogisterij Dirk Katje, wereldberoemd in oud Nijmegen, heeft nu (eindelijk) de ontbrekende opschriften gekregen....

 

 

 

 

In de vroegere sigarenwinkel van mijn opa verkopen ze nu Bier & Stropdassen.....

 

 

 

 

Het grote kale dak van het kantongerecht heeft nu een gezellige daktuin (een 'hooggerechtshof...' ) gekregen voor de lunchende edelachtbaren.

 

 

 

     

 

De rechtsgeleerden moeten wel op eenvoudige picknickbanken zitten, gefabriceerd in de Waelsteder Machinefabriek.

 

 

 

Februari 2018

 

De bovenleiding op Module 3 is, evenals op de Modules 1, 2 en 4, vervangen door 0,5 mm fosforbronsdraad. De redenen hiervoor zijn beschreven op de pagina Bovenleiding in het menu Infrastructuur.

 

 

 

 

In de smalle Steenhouwersgas, waaruit tijdelijk enkele winkelpanden verwijderd zijn om beter te kunnen werken, is de bovenleiding met een dubbele rijdraad aangelegd om het beste contact met de stroomafnemers te verzekeren, want een tram is hier moeilijk te bereiken, wanneer deze hier blijft stilstaan. De oude bovenleiding was in de boog naar de Stationsstraat ook al dubbel uitgevoerd en omdat dit goed werkte, is dit nu in de hele Steenhouwersgas uitgevoerd.

 

 

 

Oktober 2016:

 

Zoals de foto's van het totaaloverzicht van Module 3 (onderaan de update van 19 januari 2015) blijkt, loopt de verbinding van de sporen in de Steenhouwersgas via de Stationsstraat op Module 2 terug naar de Van Broekhoflaan. De totale opstelling van Waelstede, met alle modules aan elkaar, is alleen mogelijk tijdens tentoonstellingen; daar is thuis de ruimte helaas niet voor.

De Modules 1, 2 en S1 en de Modules 3, 4 en S2 staan thuis boven elkaar opgesteld. Om toch te kunnen rijden, zijn hulpstukken gemaakt.

Voor Module 3 is dit een plankje, waarop het ontbrekende spoor tussen de Steenhouwersgas en de Van Broekhoflaan, inclusief de bovenleiding, is aangebracht. De bovenleiding op het plankje is door middel van het haakje / oogje systeem aangesloten op de bestaande rijdraden.

 

 

 

 

De wasknijper, die zo prominent in beeld hangt, dient om de niet gebruikte rijdraden naar Module 2 te borgen.

 

 

 

9 april 2015

 

De bebouwing en de begroening van Module 3 is gereed en daarmee is het grote werk gedaan.

Voor de deelname aan Kleine Bahn ganz gross in Schwerin aan het einde van de maand is het nu mooi genoeg; de bevolking met Waelstedenaren gebeurt vlak voor vertrek tegelijk met Module 4.

 

 

 

 

Grüsse aus Schwerin.

 

 

 

19 januari 2015

 

Het pandje van de handelaar in old timers is gereed. Zoals hiervoor al gemeld is het losjes gebaseerd op een zakenpand in Nijmegen. Het is niet kwalitatief het beste pandje van Waelstede geworden. Doordat er wat ondoordacht met de bouw begonnen is, moesten er gaandeweg wat zaken aan- en tussengebreid worden. Maar goed, het ziet er aan de buitenzijde toch nog wel acceptabel uit.

 

 

 

 

Het rijtje is nu bebouwd en moet nog op details verder afgewerkt worden. Drogisterij Dirk Katje aan de linker kant moet nog wel de uiteindelijke creme-geel-rose kleur krijgen en Waelsteeds Jopie moet nog ingericht worden. Wel is inmiddels begonnen met de aankleding van de tramhaltes: de eerste heggen en leilinden zijn geplant.

 

 

 

 

Het complete rijtje aan de Van Broekhoflaan frontaal.

 

 

 

 

Een close up van het Classic Car Center; helaas is er van het doorkijkje naar de Steenhouwersgas niet veel meer over, nadat de claasic cars in de etalage zijn gezet......

 

 

 

 

Het Wilhelminaplein met het IJsbrandthuis achter de bistro. Het plein is nog wat kaal, maar dat wordt te zijner tijd nog opgevuld met een terras met parasols voor de bistro en er wordt gedacht aan een draaiorgel. De Waelstedenaren en het gepoetste blik moeten nog worden opgesteld.

 

 

 

 

 

Er moest nu nog het gat worden opgevuld tussen de bebouwing aan de rechter zijde en het IJsbrandthuis. Het idee was om iets met een trap en een (kerk-)portaal te doen. Een zoektocht op het internet leverde veel kerkportalen op, maar deze waren geen van allen in te passen op het Wilhelminaplein. Uiteindelijk bood Artitec de oplossing en werd uit een Gevel E en een Gevel F een kerkachtig gebouwtje in elkaar gezet. Van Auhagen stoeptegels werd een bordesje in elkaar gefikst en voila: een aardig portaaltje voor het Wilhelminaplein.

 

 

 

 

De Artitec geveltjes zijn maar twee verdiepingen hoog, maar door het geheel verhoogd op een bordes te zetten, misstaat het niet tussen de andere gevels.

 

 

 

 

Van de drogisterij van Dirk Katje in het midden van de foto zijn de deuren ingehangen, de ramen geschilderd en van glas voorzien en zijn alle muren gesausd. Alleen de grote zwarte tekst 'Drogisterij Dirk Katje' ontbreekt nog op de witte bovenrand.

 

 

 

 

De linkerzijde van de bebouwing van de Van Broekhoflaan. Hier en daar zijn al wat Waelstedenaren in deuropeningen en bij de brievenbus gezet. Het is nog vroeg in de ochtend, want alle parkeervakken zijn nog leeg....

 

 

 

 

De Van Broekhoflaan aan de rechterzijde. Achter het witte pand is een hoge tuinmuur met poortje gebouwd tot aan de Steenhouwersgas (op de foto niet te zien) en naast het Kantongerecht is een tuin aangelegd. Tussen beide panden loopt een voetpad.

 

 

 

 

Totaal overzicht van Module 3 vanaf de zijde van Module 2. Langs de Stationsstraat heeft het Kantongerecht ook een tuin gekregen met twee Woodland 'Shadow trees', die al 20 jaar op de plank lagen te wachten, omdat ze op de oude clubbaan van de MSC Maas en Waal geen plaats meer konden krijgen. Let even niet op het wasknijpertje; die houdt de loshangende bovenleidingdraden voor de moduleovergangen in bedwang....

 

 

 

 

Totaal overzicht van Module 3 vanaf de zijde van Module 4.

 

 

 

18 december 2014

 

Er is een begin gemaakt met het dichten van het gat tussen Waelsteeds Jopie en opa's sigarenwinkel. Hier komt een wat moderner pand, geïnspireerd op een zakenpand op de hoek van de St Annastraat en de Groenestraat in Nijmegen. De motivatie is, dat het oorspronkelijke winkelpand tijdens de 2e Wereldoorlog door een granaatinslag grotendeels verwoest is. Het is in de jaren '50 vervangen door een modern winkelpand in de toen gebruikelijke functionele stijl: veel beton en stalen kozijnen. In de jaren '90 heeft het pand een facelift gekregen en is het betrokken door een automobielbedrijf voor klassieke auto's: het Classic Car Center (krijgen die verouderde Wiking modellen ook weer een functie....).

 

 

 

 

Boven de showroom van het automobielbedrijf liggen drie appartementen. De gevel is in de jaren '90 bekleed met bruinzwarte tegels; de zichtbare zijwanden zullen dezelfde kleur krijgen. Het geheel krijgt een plat dak. De appartementen krijgen dezelfde diepte als de andere panden, maar de showroom loopt helemaal door naar de Steenhouwersgas.

 

 

 

 

Het doorkijkje door de showroom naar de Steenhouwersgas, waardoor als gimmick de rijdende trams door de Steenhouwersgas zichtbaar zullen zijn. Tussen de twee showroomramen komt nog een portiek met de ingang naar de lift / trappenhuis van de appartementen.

 

 

 

 

Omdat er een doorkijkje komt tussen opa's sigarenwinkel en het Kantongerecht, diende er nog een pandje te worden toegevoegd aan het rijtje huisjes aan de Steenhouwersgas. Dit werd samengesteld uit diverse delen uit de rommeldoos.

 

 

 

7 november 2014

 

Na exact één jaar (nou ja, plus één dag...) is er weer voortgang in de bouw van Module 3 te melden, want de bebouwing moet tijdens de beurs 'Kleine Bahn ganz gross 2015' in Schwerin (zie de pagina Op Stap) toch een heel eind gereed zijn.

 

Er is een model gebouwd van de voormalige sigarenwinkel van mijn grootvader, gelegen aan de Oude Haven in Nijmegen.

 

 

 

 

De sigarenwinkel aan de Oude Haven 76, vermoedelijk omstreeks de jaren '70. Fotograaf onbekend.

 

 

 

 

Hetzelfde pand, nu als restaurant Het Heimwee na de eeuwwisseling. Foto Google Streetview.

 

 

 

 

Het model in vooraanzicht, nog zonder deuren, schoorstenen, opschriften, etc. en slechts deels geschilderd.

 

 

 

Het moge duidelijk zijn dat dit pand niet in Waelstede mocht ontbreken! Het pand is echter nog lang niet af: er missen nog deuren en Veluxramen aan de voorzijde, vensterbanken en dakgoot aan de zijkant, diverse schoorstenen en er moet nog het één en ander geschilderd en ge-weather-d worden. Ook ontbreekt nog de naam van de nering, die in het pand ondergebracht gaat worden.

 

 

 

 

De positie van het pand aan de Van Broekhoflaan. Rechts zal een voetpad komen naar de Steenhouwersgas, tussen de zijgevel en het hek van het kantongerecht.

 

 

 

6 november 2013

 

In de zomer is er met onderbrekingen gewerkt aan de bebouwing van Module 3, de stad.

Allereerst is er bovenleiding aangelegd en zijn de verbindingen hiervan met de andere modules gemaakt. Daardoor kon eind augustus Waelstede in z'n geheel in de woonkamer worden opgesteld en kon er handmatig met de Multimaus worden proefgereden. Hiervan is een filmpje gemaakt; de trams rijden wat te snel, maar dat komt omdat de baan nog ingereden moest worden. Check filmpje proefritten.

 

 

 

Uitgebreide informatie over de zelfbouw en kit-bashing van de panden op Module 3 is te vinden via de Gebouwen pagina.

 

Op de hoek van de Van Broekhoflaan en de Stationstraat is een foeilelijk kantoorgebouw verrezen; een model van een synagoge van Heljan. Welke instantie dit kantoor gaat bewonen, is nog niet bekend; waarschijnlijk het kantongerecht. De aan te leggen tuin zal worden omgeven door een ijzeren hek en op het dak komt een dakterras. Het vreemde aan dit Heljan gebouw is dat de baksteenimitatie op sommige smalle delen (in het zicht !!) ontbreekt, dus hier dient nog met Slater's baksteenplaat gestoeid te worden.

 

 

 

 

Tja, een echte stad kent ook lelijke gebouwen..... er zit nog een hoop werk aan om het gebouw en de tuin te verfraaien.

 

 

 

Aan de Van Broekhoflaan tussen het kantoorgebouw en het Wilhelminaplein komt een rij winkelpanden, waarvan tot nu toe twee zelfbouwpanden in aanbouw zijn: drogisterij Dirk Katje op de hoek van de Van Broekhoflaan, het Wilhelminaplein en de Steenhouwersgas met daarnaast het pand van de dumphandel Waelsteeds Jopie.

 

 

 

 

Het pand van Dirk Katje (links) dat vroeger in Nijmegen aan de Ganzenheuvel stond en het pand van Nijmeegs Jopie (rechts), die nog steeds aan de Grote Straat gevestigd is. Beide panden zijn nog niet afgebouwd, gepleisterd, geschilderd en geweatherd.

 

 

 

Aan het Wilhelminaplein staat aan de noordzijde, met de achterzijde aan de Frankensteeg, het restaurant De Oude School. In dit gebouw was vroeger de Nutsschool gevestigd; het is gebouwd uit een oud stationsgebouw van HollandScale. Aan de zuidzijde van het plein staan een aantal oudhollandse geveltje en een statig hoekpand; allemaal van HollandScale, maar flink ge-kit-bashed.

 

 

 

 

Het restaurant De Oude School, niet geheel verrassend, gevestigd in de vroegere Nutsschool van de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen.

 

 

 

In de Steenhouwersgas bestaat de bebouwing onder andere uit HollandScale geveltjes, waarbij zowel de voor- als de achtergevels aan de straatzijde gebruikt zijn. Ook hier hebben de dakpartijen weer avontuurlijke vormen aangenomen.

 

 

 

 

Het kost wat (moeite en tijd), maar dan heb je ook wat.....

 

 

 

 

Het Wilhelminaplein en een inkijkje in de Steenhouwersgas.

 

 

 

15 januari 2013

 

De belijning is verder afgewerkt. Hoewel het nieuwe setje van Busch sterkere kleefkracht beloofde, lieten de afwrijflijnen zich maar moeizaam aanbrengen en vaak niet zonder beschadigingen.

Daarna zijn de asfaltwegen en de fietspaden zwart ingewassen en met witte verf ge-dry-brushed.

Module 3 is nu tijdelijk opgeborgen; de bovenleiding, de verlichting, de gebouwen, de beplantingen en de bemensing volgen later. Eerst gaat Module 4 op de operatietafel....

.

 

 

 

De GTN 50 staat aan de toekomstige halte, terwijl de GTN 40 op weg is naar de Steenhouwersgas.

 

 

 

 

De parkeerhavens zijn gemaakt van Auhagen betonsteenplaten en de afscheidingen zijn zelfklevende klinkers van Busch. Alles geschilderd, zwart ingewassen en ge-dry-brushed.

 

 

 

 

Naar aanleiding van een discussie op het Beneluxspoorforum, is als proef de Steenhouwersgas geïmiteerd met twee Alabastinepakken.

 

 

 

 

Gezicht op de Steenhouwersgas vanaf de toekomstige terrasjes. Naar aanleiding van de commentaren op het forum, zal de Steenhouwersgas nog wat smaller worden.

 

 

 

 

En tot slot nog weer een tramfoto van de Van Broekhoflaan.....

 

 

 

06 januari 2013

 

Voordat aan de bovenzijde van de module verder gewerkt kan worden, dient aan de onderzijde de elektronica op orde te zijn. Met name de magneetsensors moeten eerst op hun plek zitten, omdat deze aan de bovenzijde uitsteken.

Zoon Thom heeft nooit voor zichzelf kunnen verklaren, waarom destijds in 2010 het niet lukte de magneetsensors direct op de TAMS S88-3 terugmelder te kunnen aansluiten. Onder tijdsdruk van TRAM(me)LAND 2010 heeft hij de zaak toen aan het draaien gekregen door er opto couplers tussen te schakelen. Voor de nieuwe modules is hij nog een keer aan het experimenteren geslagen en heeft een nieuw schema ontworpen. Gebaseerd hierop zijn de elektronicaonderdelen bij Conrad besteld. Tijdens het brainstormen over het totale concept, is ook besloten dat de nieuwe modules ieder een eigen TAMS terugmelder krijgen; alle TAMS kunnen onderling met een patchkabel worden doorverbonden en dat scheelt weer allerlei meervoudige stekkerverbindingen tussen de modules ten behoeve van de magneetsensors. De terugmelders zijn vervolgens rechtstreeks bij TAMS Elektonik besteld. Na levering van de bestellingen zijn de printjes met de magneetsensors volgens het nieuwe schema in elkaar gesoldeerd, in de grondplaat gemonteerd en aangesloten op de TAMS terugmelder. Proeven met een geïmproviseerde 12V= voeding lieten zien dat de sensors reageerden op de magneten en dat Koploper het signaal in de testmodus binnenkreeg. So far so good..... de praktijk zal het verder moeten uitwijzen....

Omdat het management van Waelstede deze hele elektronica wel zo ongeveer begrijpt, maar nog lang niet in staat is om dit op de juiste manier na te vertellen, zal zoon Thom t.z.t. in een apart hoofdstuk het nieuwe schema uitleggen.

 

 

 

 

 

 

In de meeste steden, met name bij grote bouwprojecten, worden eerst de huizen gebouwd en komt de infrastructuur, zoals wegen, fietspaden en trottoirs, pas als allerlaatste aan de beurt; dit tot grote ergernis van de bewoners... In Waelstede gebeurt dit andersom; hier zijn eerst de rails voor de tramlijn aangelegd, daarna de trottoirs, het gras, de klinkerstraatjes en -pleintjes, de fietspaden, de parkeerplaatsen en het asfalt. Kortom: Waelstede op module 3 is eerst helemaal tweedimensionaal aangelegd.

 

In principe zijn de beproefde methoden van Waelstede deel 1 toegepast: Auhagen trottoirs, HEKI stratenverf in donkergrijs en rood, Busch zelfklevende klinkers langs de tramrails en Faller in schuim geperste klinkers op het plein. Alles op kleur gebracht met diverse matte Tamya verven, ingewassen met 1 op 10 verdunde zwarte Tamya verf en tenslotte ge-drybrushed met matte witte Tamya verf.

Alleen voor de grasbaan is een andere werkwijze toegepast. Het lukt in Waelstede maar niet om de met afwasmiddel ontspannen verdunde houtlijm op de Woodland turf te druppelen, zonder dat de grasbaan op een heuvel- en kraterlandschap in schaal ZZZ gaat lijken en zonder dat de groefrails, de wissels en puntstukken vollopen met schuimende houtlijm.... Daarom is er nu voor gekozen om in een bekertje een luchtig papje aan te maken van Woodland turf en verdunde houtlijm, dat vervolgens met een spateltje tussen de railstaven onderling en tussen de rails en de trottoirs gesmeerd is. Wanner dit niet te fors aangedrukt wordt, blijft het specifieke 'Woodland' effect behouden.

 

Om de vorm en de grootte van het pleintje te bepalen, is weer een proefopstelling gemaakt van met cellotape aan elkaar geplakte geveldelen. In verband met de beschikbare ruimte zal menig POLA en HollandScale huisje door midden gekliefd worden, om als halfreliëf het modelleven verder te slijten...

De opmerking van die kwajongen van Van Meerwijk (de zoon, dus..) op het Beneluxspoor forum in het draadje 'De bouw van de Gemeente Tram Waelstede deel 2', wat er nu voor Nijmeegs aan Waelstede is, heeft wel tot nadenken gestemd. Na ettelijke nachten zoeken in Nijmeegse archieven op het internet, is het plan opgevat om toch enkele Nijmeegse bouwwerken op Waelstede te realiseren. Het beperkt zich voorlopig tot drie typisch Nijmeegse panden of pandjes, die iedere, wat oudere Nijmegenaar kent: het Peemankeetje, waarover elders meer, Drogisterij Dirk Katje op de Ganzenheuvel en de sigarenwinkel van mijn opa, tegenwoordig Restaurant Het Heimwee, aan de Oude Haven.

 

 

 

 

Module 3 is vrijwel klaar voor de huizenbouw. Nog niet alle belijning is gedaan, zoals het laatste deel van het fietspad en langs de trambaan. Het asfalt en het fietspad worden nog zwart ingewassen en wit ge-drybrushed. Op het pleintje wordt met Amsterdammertjes een route uitgezet, waardoor de zeer smalle steegjes met elkaar worden verbonden. Het plein komt grotendeels ter beschikking van de horeca.

 

 

 

Natuurlijk kon de verleiding niet worden weerstaan, om even een tram en wat auto's op de nog tweedimensionale module te zetten, om te zien of het werkelijke beeld klopte met conceptuele plaatje in het hoofd.

Conclusie: men is vooralsnog tevreden over het resultaat....

 

 

 

 

De auto's passen op de parkeerplaatsen, de vrachtauto past prima op de smallere rijbaan in dit deel van de stad en de tram, nou ja, die past eigenlijk overal.......

 

 

 

 

Dezelfde scene, maar dan wat dichterbij. Het pleintje krijgt bomen, parasols en terrasjes.

 

 

 

 

Dezelfde scene vanuit weer een andere hoek. Prominent in beeld het Peemankeetje in de primer, dat straks overigens op de Waelkade (module 4) komt te staan.

 

 

 

25 november 2012

 

De eerste stappen voor de bouw van de scenery zijn gezet.

Alle ruimten rondom de trambaan zijn bedekt met 3 mm Profiplex van de Gamma. Dit plaatwerk is met een Stanleymes te snijden; dat scheelt weer gerommel met de decoupeerzaag..... De tramrails op printplaat is 4 mm hoog, dus er blijft een millimeter over voor de bestrating.

Vervolgens zijn de tussenruimtes tussen de tramrails en de plaat dichtgesmeerd; eerst met modelgips, maar dat laat zich te kort verwerken, zodat later op Alabastine vulmiddel is overgestapt.

Daarna is er een grondlaag aangebracht van Plakaatverf; bij de grasbaan groen en bij de Van Broekhoflaan en de Steenhouwersgas zwart. Tenslotte zijn de gootjes van de trambaan donkerbruin geschilderd met matteTamya verf.

 

 

 

 

De posities van de rails en de printplaten zijn uitgesneden en delen Profiplex zijn vastgelijmd. Hier en daar was het nodig om een opstandige rand met een spijkertje te fixeren.

 

 

 

 

Nu de overblijvende ruimtes zijn dichtgesmeerd, begint het al meer op een trambaan te lijken. De gaatjes tussen de rails zijn bestemd voor de magneetsensors van de terugmelding naar Koploper.

 

 

 

    

 

Wat een beetje kleur al kan doen. De grasbaan heeft een groene grondlaag gekregen, waarop het Woodland torf in diverse schakeringen kan worden aagebracht. Op de zwarte grondlaag heeft straks de asfaltverf van Heki een betere houvast. Tussen het gras en het asfalt komen weer de trottoirs van Auhagen.

 

 

 

17 november 2012

 

De trambaan op module 3 is klaar; alle groefrails zijn gemaakt en bij de puntstukken in de wissels en kruisingen is de nodige ruimte voor de wielflensen vrijgemaakt. De wisselcomplexen en de dubbelsporige trambaan op deze module komen geheel in het gras te liggen. De keerlus door de Steenhouwersgas komt in het asfalt en de kinderkopjes te liggen.

Voor de groefrails is bij deze module van een andere methode gebruikgemaakt. Op module 1 en 2 zijn messing profielen in 'L' vorm (2,5*2,5 mm) en in 'I' vorm (2,5*1 mm) gebruikt; de laatste werd over de hele lengte schuin afgevijld om een smalle contrarail te krijgen. Helaas kon mijn modelspoordetaillist geen zekere aanvoer van deze profielen garanderen; daarbij zijn met name de 'L' profielen vrij prijzig en dat tikt aan, wanneer je er veel moet hebben...

Omdat de voorraad oude ROCO rails bijna onuitputtelijk is, is teruggegrepen op een oude methode voor groefrails: een tweede rail op z'n kant tegen de 'rij'-rail aan, dus de railkop in de holle ruimte van de staande rail. Het nadeel is dat de groef iets breder wordt. Op module 1 en 2 werd een groef van 1,1 - 1,3 mm aangehouden; nu is de groef ruim 1,5 mm. Het voordeel is dat je niet zo 'diep' in de groef kunt kijken. De trams maakt het niet uit, zij hobbelen op beide typen rails even goed.

 

Voor uitgebreide informatie over zelfbouw van de railinfrastructuur, zie de Railbouw pagina.

 

 

 

 

Module 3, qua railinfrastructuur de meest complexe van de drie nieuwe modules, is nu gereed en kan er met de wegen, de trottoirs en de grasbaan worden begonnen.

 

 

 

24 oktober 2012

 

Het sporenplan is ingetekend en ook de positie van de straten, de fietspaden en de Steenhouwersgas, om zeker te stellen dat er ruimte is voor een vrij groot gebouw op de hoek van de Van Broekhoflaan en de Stationsstraat.

Daarna is met de railbouw begonnen. De trambaan is inmiddels gelegd en de wissels zijn in ruwbouw gereed. Wanneer de contrarails zijn ingebouwd, kan met de wegen de de grasbaan worden begonnen.

 

 

 

 

De trambaan en de Van Broekhoflaan worden een voortzetting van module 2, waarbij de rijstrook staduitwaarts voor het wegverkeer zal worden aangeduid door een smalle strook asfalt aan de modulerand. De vorm en grootte van het pleintje is afhankelijk van de bebouwing; de ligging van de Steenhouwersgas is definitief.

 

 

 

 

De tramrails en de wisselcomplexen zijn gebouwd. De contrarail moet nog worden aangebracht, wat met name bij de wissels een tijdrovend werkje is. Wanneer de contrarails op hun plaats liggen, kan met het slijpschijfje de ruimte voor de wielflenzen worden vrijgemaakt.

 

 

 

14 oktober 2012

 

De aansluitingen op de sporen van de Van broekhoflaan en de Stationsstraat op module 2 zijn gemaakt en de rails op de moduleovergang zijn doorgezaagd. Van hieruit kan nu verder gewerkt worden richting Waelkade.

 

 

 

 

Er is weer 'naar hartelust' gesoldeerd..... Nu de rails zijn doorgezaagd, kunnen de modules weer gescheiden worden en kan met de afbouw van het wissel begonnen worden.

 

 

 

Oktober 2012

 

Het begin is er: de module voor het stadsgedeelte is in elkaar gezet.

 

 

 

 

Nog helemaal kaal.......