GEMEENTE TRAM WAELSTEDE

Introductie

Infrastructuur

Modules

(bouwvoortgang)

Materieel

Module 2: Het logistieke centrum

 

 

 

 

 

 

16-02-2018:

 

De 0,3 mm bovenleidingdraad is weer afgebouwd; de redenen hiervoor zijn uitgelegd op de pagina Bovenleiding in het menu Infrastructuur.

De bovenleiding is nu opnieuw opgebouwd met 0,5 mm fosforbronsdraad, hetgeen daarna ook op de Modules 1, 3 en 4 gedaan is.

 

 

 

 

En zo is alles weer bij het oude...., maar nu met glimmende nieuwe bovenleiding.

 

 

 

04-01-2018:

 

De grasbaan bij de haltes is inmiddels weer netjes ingezaaid en ziet er nu een stuk beter uit.

Daarna zijn eerst de overspanningen van de bovenleiding opnieuw aangelegd van 0,3 mm fosforbronsdraad, maar nu op 70 mm boven de rails; dat is ca 5 mm hoger dan voorheen.

De rijdraad is vervolgens op de gebruikelijke 65 mm boven de rails opgehangen. Op rechte stukken hangt de rijdraad met een omgekeerde V-vormige draad aan de overspanning; in de bogen hangt de rijdraad aan enkelvoudige, of V-vormige uithouders. Ook is de rijdraad redelijk strak gespannen.

Dit is noodzakelijk, omdat anders het gevaar bestaat dat de stroomafnemers door de dunne rijdraad achter de overspanningen blijven haken.

Het zijn net echte trams, daar in Waelstrede......

De proefritten hebben inmiddels plaatsgevonden en het resultaat is prima.

 

 

 

 

De nieuw ingezaaide grasbaan bij de halte. Ook de gebruikelijke viezigheid tussen de rails en het remzand zijn niet vergeten.

 

 

 

 

Het zicht van bovenaf op de nieuwe bovenleiding. Op deze foto zijn alleen pas de sporen in de richting van de remise van bovenleiding voorzien. Na de proefritten zijn nog een aantal aanpassingen aan de ophanging noodzakelijk geweest.

 

 

 

 

De bovenleiding gezien in de richting van de Stationsstraat met rechts de testtram aan de halte.

De dunne bovenleidingsdraden zijn bijna niet te zien.

 

 

 

 

In de richting van de remise zijn de draden bijna helemaal niet te zien, maar ze hangen er echt....

 

 

 

25-11-2017

 

Door een noodzakelijke wijziging in de terugmelding van de blokken 4 en 6 bij de haltes, zijn de Hall sensor printjes aangepast; zie de beschrijving bij Module S1 voor het hoe en waarom.

 

Daarna is de bovenleiding helemaal verwijderd met de bedoeling deze opnieuw aan te leggen met 0,3 mm fosforbronsdraad. Deze bovenleiding dateert grotendeels uit 2003 - 2004 en is gebouwd uit 0,5 mm verkoperd ijzerdraad van Sommerfeldt. De oudste rijdraden geven op bepaalde plaatsen contactproblemen, omdat de koperlaag is afgesleten en het ijzer roest.

 

Echter: ook de grasbaan op Module 2 dateert uit 2003. Deze is indertijd gemaakt door de tramrails helemaal in te gipsen, om vervolgens de gootjes met een dubbel slijpschijfje in de flexibele slang uit te slijpen. Daarna is het gras ontstaan door Woodland turf over het geheel uit te strooien en vast te plakken.

Er ontstonden al gauw problemen, want het gips was niet hard genoeg (ondanks dat er houtlijm in vermengd was) en brokkelde af aan de randen van de gootjes. Omdat het gips gelijk afgestreken was met de rails, lag de turf te hoog en is in de loop van de tijd weggeveegd door de baanschuivers van de trams en natuurlijk ook door de poetstram. Gevolg: witte plekken zichtbaar in het gras.

Nu de bovenleiding weggenomen is, kan het gras opnieuw aangelegd worden volgens de methode op Module 3.

 

 

 

 

De bovenleiding is verwijderd, alle gips tussen de rails is weggestoken en de printplaatjes, waarop de rails gesoldeerd is, zijn schoongemaakt.

 

 

 

 

Daarna zijn de ontbrekende contralatten (messing L profielen) vastgesoldeerd.

 

 

Oktober 2016

 

Zoals uit de foto in de update van oktober 2013 hieronder blijkt, staan de palen van de bovenleiding in de Stationsstraat aan de rechter zijde op Module 2 en aan de linker zijde op Module 3. Deze opstelling, met alle modules aan elkaar, is alleen mogelijk tijdens tentoonstellingen; daar is thuis de ruimte helaas niet voor.
De Modules 1, 2 en S1 en de Modules 3, 4 en S2 staan thuis boven elkaar opgesteld. Om toch te kunnen rijden, zijn hulpstukken gemaakt.

Voor Module 2 is dit een lat, waarin hulppalen voor de bovenleiding zijn aangebracht. De bovenleiding is deelbaar gemaakt door middel van het haakje / oogje systeem en kan op die manier ook aan de hulppalen worden bevestigd.

 

 

 

 

De wasknijpers, die zo prominent in beeld zijn, dienen om de niet gebruikte rijdraden naar Module 3 te borgen.

 

 

 

Oktober 2013

 

Met het oog op het optreden tijdens de VAMES jubileumshow op 12 - 13 oktober 2013, is eindelijk ook de al jarenlang ontbrekende bestrating van het kruispunt Van Broekhoflaan - Stationsstraat aangelegd. Ook is, voor de derde maal in successie, de bovenleiding op dit punt opnieuw aangelegd. Omdat het trottoir aan de linkerzijde van de Stationsstraat op Module 3 ligt, diende er een list te worden bedacht voor de bevestiging van de overspanningen. Deze is gevonden in een eenvoudig 'haakje-oogje' systeem, waarbij de haakjes en oogjes precies boven de modulescheidingen zijn komen liggen. Dit was noodzakelijk, omdat de modules tijdens het transport met de koppen in een houder gestoken worden en er dus geen uitstekende delen mochten voorkomen. Tijdens de VAMES show heeft dit, zowel bij het transport, als tijdens het trambedrijf, prima gewerkt.

 

 

 

 

 

 

14 0ktober 2012

 

De aansluitingen met de sporen van module 3 zijn gemaakt. Na het aanbrengen van de contrarails kan met de afwerking van deze hoek van module 2 worden begonnen.

 

 

 

 

 

 

Maart 2012

 

Het terrein en de gebouwen van Gehlen Schols Logistics zijn verder afgewerkt.

In de haast om Waelstede voor TRAM(me)LAND 2010 toonbaar te krijgen, was de weathering van de GSL opslagloods doorgeslagen naar ernstige vervuiling.....Dit is nu hersteld door met de verfroller en door dry-brushen met de kwast de kleuren lichtgrijs en rood weer voor een goed deel terug te brengen.

Ook lag er al ruim een jaar industrieverlichting van Viessmann te wachten om op de wanden van de opslagloods aangebracht te worden.

Last but not least werd door middel van borden op de gebouwen kenbaar gemaakt welke logistieke dienstverlener in deze gebouwen huist.

Als finishing touch zullen er nog mannen in blauwe pakken geplaatst worden, maar nu toch alvast wat fotoimpressies.

 

 

 

 

Het overzicht van het GSLogistics terrein. De industrielampen zijn aangebracht op de opslagloods, evenals de bedrijfsbenaming.

 

 

 

 

Gehlen Schols Logistics: Professionals In Motion.

 

 

 

 

Aan de zijde van de Van Broekhoflaan verscheen een bord op het chauffeursverblijf.

 

 

 

 

De werkplaats en de technische dienst opereren onder de naam Geheln Schols Techniek ook voor derden.

 

 

 

 

De bedrijfsnamen op het kantoorgebouw: "GS Techniek" aan de zijde van de Stationsstraat en "GS Logistics" aan de Van Broekhoflaan.

 

 

 

 

Een close up van het kantoorgebouw.

 

 

 

September 2010

 

Zoals bij de September 2010 update bij Module 1 al vermeld, is de eindspurt naar TRAM(me)LAND begonnen en worden ook bij Module 2 een aantal zaken afgerond. Ook bij deze module zijn er voedingsleidingen voor de trambaan en voor de 16 volt de onder de module aangelegd.

 

Er zijn fietspaden aangelegd langs de Van Broekhoflaan. Dit gebeurde door stroken van 2 cm breed af te plakken met Tamya tape; het asfalt werd met printerpapier afgedekt. De stroken werden vervolgens geschilderd met Heki stratenverf in de steenrode kleur en met de roller van de juiste oppervlaktestructuur voorzien. De verflaag is twee keer opgebracht. Na het drogen werd de afwrijfbelijning van Busch aangebracht. Er wordt nog getwijfeld om de fietspaden met rode verf te dry-brushen. Het effect zal t.z.t. op een proefstukje worden uitgeprobeerd, maar het is niet zeker dat hiervoor nog tijd is tot aan TRAM(me)LAND.

 

 

 

 

De fietspadenafplakactie; hier te zien voor de tramremise.

 

 

 

 

Het fietspad in vogelvlucht. Het fietspad eindigt vlak voor het stoplicht, de auto's dienen wat verder naar achteren te wachten om buiten de afslaande trambaan te blijven.

 

 

 

De grasbaan langs de Van Broekhoflaan is gereed. De leilindes en de heggen zijn gepoot, de haltes zijn afgewerkt met Mastica halteborden en Viessmann lampen en er zijn zebrapaden aangelegd (ook met de afwrijfmethode van Busch), om de reizigers op een veilige manier naar de overkant van de Van Broekhoflaan te brengen. Alleen de reizigers zelf ontbreken nog, maar daar wordt aan gewerkt.

 

 

 

 

De leilindes met heggen. Als er geen leilindes hadden gestaan, was de tramhalte zichtbaar geweest.....

 

 

 

Tot slot (hij was op enkele voorafgaande foto's op de achtergrond al te zien) is ook de grote opslagloods van GSL opgeleverd. Deze loods is geheel vervaardigd van Evergreen styreenplaten- en strips. Een flinke oppervlakte om te schilderen en ook de afplaktape ging er nu per meter doorheen....... Als laatste vond de intocht plaats van de mannen in blauwe pakken, die de terreinen van GSL zullen gaan bevolken.

Module 2 is nu zover als mogelijk gereed. Alleen de linkerzijde maakt nog de indruk dat het werk door diverse actiegroepen is stilgelegd en op een uitspraak van de Raad van State wordt gewacht. Niets is echter minder waar; hier komt de aansluiting naar Module 3 en daar zal na TRAM(me)LAND mee worden gestart.....

 

 

 

 

Het terrein van GSL in volle glorie. Het moet een zondag zijn, want er is geen vrachtwagen te zien.

 

 

 

 

De mannen in blauwe pakken, die de GSL locatie zullen gaan bevolken. V.l.n.r.: Patrick de Geer, Harry Peters, Dirk van Zandwijck, Johnny Langendoen, Wesly Hijmans, Daan van der Plas, Willem den Haan, Jan Willem de Grijs (bijgenaamd De Slimme) en DannyVriend.

 

 

 

 

Tot slot een inkijkje in de truckwerkplaats, waar De Slimme zich afvraagt of hij aan de truck of aan de lunch zal beginnen en Johnny Langendoen zich zojuist sanitair heeft ontspannen en weer een stuk vrolijker kijkt .....

 

 

April 2010

 

De afwerking van de Van Broekhoflaan vordert gestaag. De verkeerssituatie rondom de grasbaan is nu gereed: er is een wit verdringingsvak gemaakt, de belijningen en zebrapaden zijn aangebracht en de verkeersborden zijn geplaatst. Het asfalt en de trottoirs zijn zwart ingewassen en wit ge-drybrushed. De bovenleiding is aangepast aan de nieuwe situatie en de trams rijden weer. Omdat de bestelde materialen voor de afwerking van de grote opslagloods van GSL nog op zich laten wachten, is met de verdere afwerking van de grasbaan begonnen. Er zijn twee tramhaltes geplaatst: stadinwaarts voor het koetshuis en staduitwaarts voor het einde van de grasbaan. Aan de tegenoverliggende zijde van de haltes zijn leidlindes geplaatst.

 

 

 

 

Het idee om een heg en leidlindes te gebruiken als afscheiding tussen de trambaan en de weg komt van de Mgr Van Steelaan in Voorburg, De basisconstructie voor de leidlindes wordt gevormd door een verbinding tussen twee bovenleidingpalen. Hiervoor zijn groene metalen draden gebruikt uit de bloemisterij. De lindes zelf zijn gemaakt van transformatordraad. De heg is van Heki en is voor de foto los tussengevoegd.

 

 

 

 

De stam en takken zijn met Alabastine bewerkt en grijs geschilderd (rechts). Links is voor proef Heki Flor aangebracht. De heg zal nog worden verouderd met bruine Woodland torf om de dorre stukken te imiteren.

 

 

 

 

De leidlindes zijn klaar. De werkwijze met het Heki Flor is als volgt: een matje van ca 3 * 20 cm wordt tot de dubbele breedte uit elkaar getrokken, met fotolijm ingespoten, over de bovenste draad van de constructie gelegd en daarna aan weerszijden tegen elkaar gevouwen en geplakt. De tramhalte is inmiddels ook geplaatst; tussen de beide bovenleidingplalen zullen nog TL-lampen komen te staan. Toevallig ook op de foto de WMF1, die een rijtuig van de museumtram bij de remise heeft opgehaald en naar de Waelsteder Machinefabriek zal brengen om wat schade te herstellen.

 

 

 

 

Het totaaloverzicht van module 2: de aangepaste verkeerssituatie, de belijning, de grasbaan met leidlindes en de gewijzigde bovenleiding

 

 Maart 2010

 

Er is begonnen met de bouw van de laadpoorten (zie voor de bouwbeschrijving: Gebouwen op module 2). Na de proefopstelling is besloten om in totaal vier laadpoorten op te stellen, omdat het anders te vol wordt. De poorten krijgen een groot wit nummer op het rode vlak. De loods zelf zal tegen de achterwand worden gebouwd. Omdat de ruimte om te rangeren voor de vrachtwagens op het GSL terrein vrij beperkt is, is gekozen voor een schuine opstelling van de laadpoorten.

 

 

 

 

De laadpoorten zijn vrijwel gereed; alleen het glas moet nog in de ruitjes en de ruimtes onder het hefplateau moeten nog worden afgebouwd, maar die worden geïntegreerd in de constructie van de achterwand.

 

 

 

 

Een voorlopige opstelling om het effect te bepalen. Uiteraard is de ruimte op één module veel te klein voor een logistiek centrum, maar door een weloverwogen opstelling kan toch een behoorlijk ruimtelijk effect verkregen worden.

 

 

 

Februari 2010

 

Bij het afwerken van de grasbaan aan de Van Broekhoflaan wordt eindelijk een onlogische situatie gecorrigeerd. Vanaf de remise rijdt de tram eerst in het midden van de Van Broekhoflaan, die hier een brede uitvalsweg is. Op weg naar de Waelkade komt de trambaan via een S-bocht op de grasbaan terecht en loopt de Van Broekhoflaan versmald verder tussen de trambaan en het Logistieke Centrum. Helaas is deze tweebaans weg hier zo smal, dat vrachtwagens onmogelijk het terrein van GSL kunnen opdraaien.

 

 

 

 

De vrachtwagens zouden alleen via de verkeerde weghelft het GSL terrein kunnen oprijden. Hetzelfde geldt voor vrachtwagens, die rechstaf stadinwaarts het terrein verlaten.

 

 

 

De oplossing is gevonden door de Van Broekhoflaan te beschouwen als een brede laan met de trambaan in het midden. De laan stadinwaarts ontsluit het GSL terrein. Er kunnen nu eventueel parkeerplaatsen en bushaltes langs het trottoir worden aangelegd. Het weggedeelte voor het verkeer staduitwaarts zal niet zichtbaar zijn, op een klein stukje asfalt na langs het trottoir. Ter hoogte van de S-bocht van de trambaan is vervolgens wel weer de aansluiting aan het bestaande weggedeelte voor de remise te zien.

 

 

 

 

De nieuwe situatie krijgt vorm. De trottoirs zijn gelegd en de weg is voorbereid op het asfalt. De bovenleiding hangt nog op half zeven; de masten worden na het asfalteren geplaatst.

 

 

 

Alle gipstrottoirs zijn inmiddels vervangen door smallere kunstoffen exemplaren en zijn grijs geschilderd. Het zwart inwassen en wit dry-brushen volgt nog. De bovenleidingconstructie ter plaatse dient ook nog te worden aangepast, waarbij enkele masten een andere plek zullen krijgen. Duidelijk te zien is, dat het gras redelijk geleden heeft onder de werkzaamheden........

 

 

December 2009

 

Er was wat tijd beschikbaar voor de afwerking van de hoek Van Broekhoflaan / Stationsstraat.

 

 

 

 

 

 

Voor de bloembakken voor het kantoorpand van GS Logistics werden 16 rozenstruiken gebouwd uit een bouwpakket van Busch. De plastic glans van de rozen, de stengels en de blaadjes zijn met de penseel behandeld en alle roosjes kregen een witte of een rode kleur. Ook is het bankje op de verhoging geplaatst. De parklantaarns hebben een plaatsje in de bloembakken tussen de rozen gekregen. Tussen het koetshuis en het kantoorgebouw is een populier van Anita Decor gepoot (dat wil zeggen: Eddy levert een beige droogstengel, die nog met loof beplakt dient te worden), maar er dient nog research gedaan te worden of populieren überhaupt op zulke plaatsen thuis horen (dit naar aanleiding van een discussie hierover met zoon Thom).

 

 

 

 

 

 

Ook werd een begin gemaakt om alle Anita Decor trottoirs (gipsafgietsels) vervangen door kunststof Auhagen stoepen, omdat gips te kwetsbaar is bij mobiel modulegebruik, mede omdat het aan de moduleranden ligt. Als stoeprand voor de op maat gesneden stroken Auhagen plastic card werden styreen vierkant profieltjes van 1 x 1 mm gebruikt. Deze werden eerst nog om de paar centimeter ingekerfd, maar dat valt niet op en blijft dus voortaan achterwege.

De stoepen werden grijs geschilderd, verdund zwart ingewassen en vervolgens met wit ge-dry-brushed.

Last, but not least werd de sociale veiligheid in de Van Broekhoflaan vergroot door het plaatsen van Viessmann straatverlichting.

 

Op module 2 blijft nu, buiten de detailafwerking, nog aan grotere werken over:

- het afwerken van de grasbaan met tramhaltes en leidlindes, zoals bij lijn 2 op de Monseigneur Van Steelaan in Voorburg,

- het maken van laaddocks voor vrachtwagens en een opslaghal voor GS Logistics tegen de achterwand van de module.

 

 

 

Augustus 2009

 

De sporen in de Stationsstraat zijn weer van bovenleiding voorzien; ditmaal de definitieve uitvoering. De bovenleiding is zodanig aangebracht, dat ook de afslaande sporen naar Module 3 reeds boven het wisselcomplex van bovenleiding zijn voorzien. Aansluiting van deze sporen op de toekomstige sporen van Module 3 kan nu gebeuren, zonder hinder van de infrastructuur van Module 2.

 

 

 

 

De Stationsstraat onder draad; op de foto niet bijster goed te zien, maar de trams rijden, dank zij de bovenleiding, weer als vanouds.

 

 

 

De bovenleidingmasten in de Stationsstraat zijn voorbereid op het aanbrengen van een Viessmann straatlantaarnuithanger. Eén van de masten is er reeds van voorzien. Tevens is op de hoek van de Van Broekhoflaan en de Stationsstraat een stoplicht van Conrad geplaatst. Alle masten en het stoplicht dienen nog geschilderd te worden.

 

 

 

 

De Neunkirchen GT4 op proefrit; een nieuwe tram onder de nieuwe draad.

 

 

 

Na een onderbreking van ruim anderhalf jaar zijn de Modules 1, 2 en S weer op hun plaats gezet en kan er weer gereden worden.

 

 

 

 

Een drukte van belang op het remiseterrein:er was een inhaalslag nodig, want veel trams hadden helemaal nog niet kunnen rijden.

 

 

Mei 2008

 

Na de Landelijke Modelspoor Dagen 2008 kon het Stoomtramproject even aan de kant en kon de aandacht weer op Waelstede worden gericht. Het gebouwencomplex van Gehlen Schols Logistics nadert haar voltooiing. Zie hiervoor de onderschriften bij de foto's. Klik op de foto's voor een groter formaat.

 

Wanneer het gebouwencomplex volledig gereed is, komt hier een link naar een kort overzicht van de geschiedenis van GS Logistics, waarin ook het hoe en waarom van de gebouwen zal worden verklaard.

 

 

 

 

 

 

   

 

Lopend door de beurs van Houten valt, tijdens het scannen op trams, weleens plotseling het oog op een bouwpakket dat een, weliswaar onduidelijk, kwartje laat vallen over mogelijk toekomstig gebruik in Waelstede. De beide bovenstaande bouwpakketten werden om die reden dan ook spontaan gekocht. Later begon zich een beeld te vormen hoe het complex van GS Logistics er uit zou gaan zien, rondom het 'geboortehuis' van GS Logistics: het koetshuis van Tilly Models. GS Logistics had zich juist een nieuwe huisstijl aangemeten en deze zou ook in het gebouwencomplex worden doorgevoerd: rood, wit en grijs.

 

 

 

 

Het koetshuis van Tilly Models staat in Nijmegen in de buurt van het Radboudziekenhuis; het is het oude koetshuis van het landgoed, waarop het Radboudziekenhuis gebouwd is. In Waelstede is het koetshuis het 'geboortehuis' van GS Logistics. Het bedrijf is rondom het koetshuis in de loop der jaren gegroeid tot de huidige logistieke dienstverlener, die de papierlogistiek tot een van haar specialiteiten mag rekenen.

 

 

 

    

 

 

 

 

Het hoofdgebouw van de Faller garage staat op de hoek van de Van Broekhoflaan en de Sationsstraat. Het biedt onderdak aan GSL Opslag & Expeditie. Het werd gehuisstijld en kreeg een aanbouw als verbinding met het koetshuis. Aan de zijde van de stationsstraat kwam een poort en werd de rode band doorgetrokken als verbinding naar het gebouw van GSL Techniek. Ik raad iedereen aan nooit lamellen van styreen strips te maken............

Alle gebouwen zijn als volgt behandeld: eerst gespoten met witte primer, daarna zijn alle deuren, ramen, randen, etc rood geschilderd. Tot slot zijn alle gebouwen in meer of mindere mate ge'-dry brushed' met diverse kleuren, o.a. wit, zwart en 'weathering'.

 

 

 

    

 

 

 

 

Het gebouw uit het begin van de vorige eeuw huisvest op de begane grond de kantoren van GSL Techniek, terwijl de verdiepingen erboven door studenten bewoond worden. De toegang tot de oude werkplaats is niet meer geschikt voor de huidige trucks. Daarom werd er achter de oude werkplaats een nieuw truckwerkplaats gebouwd. Op de omderste foto zien we dat enkele studenten thuis zijn: linksonder past Roderick van Rechteren zijn nieuwe doktersjas, want hij start morgen met zijn co-schappen. Rechtsboven oefent Marieke van Thijn een aantal dansbewegingen, terwijl daarnaast Marie-Claire Klein Haeneveldt zojuist onder de douche vandaan komt.

 

 

 

 

 

De truckwerkplaats komt ook uit het Faller bouwpakket. Het was echter te laag voor trucks, zodat het gebouw met behulp van plastic baksteenplaat werd opgehoogd.

 

 

 

 

De totale compositie in vogelvlucht. Rechts aan het koetshuis grenst de portiersloge van het GSL terrein. Verdere afwerking: de ruimte tussen het kantoor en de bloembakken krijgt een klinkerbestrating, evenals het binnenplaatsje tussen het kantoor en het koetshuis. Op het binnenplaatsje komt ook een boom te staan. De bloembakken krijgen ieder een parklantaarn en worden verder gevuld met rozen (natuurlijk witte en rode), terwijl tussen de bloembakken een bankje komt; juist, ook rood-wit. De trottoirs met trammasten, stoplichten en lantaarnpalen liggen vast op de module.

 

 

 

 

De genoemde assecoires, gemaakt van plaat en stripsvan styreen. Het bankje komt op de verhoging tussen de bloembakken links. De rechter bloembak komt langs de parkeerplaats bij het chauffeursverblijf.

 

 

 

December 2007

 

Vanwege de komst van de HTM 6037, een Stadtbahnwagen die breder is dan de 2,20 mtr brede stadstrams, diende de 'voorlopige' oplossing in de Stationsstraat te verdwijnen (zie Maart 2005 hierboven). Tussen Kerst en Nieuwjaar is begonnen de situatie in deze hoek definitief te maken. Alle modules werden losgekoppeld; het rijden met trams was hierdoor niet meer mogelijk, op het pendelen in de keerlus rond de remise op Module 1 na.

 

 

 

Het gebouw van GSL Techniek moet nog afgewerkt worden.

 

Allereerst werd een reeds bestaand plan doorgevoerd rondom het kantoren van GS Logistics. De oud Hollandse huizen zijn verdwenen; zij krijgen t.z.t. een plaatsje aan de Waelkade op Module 4, waar ze toch beter tot hun recht komen. Hiervoor in de plaats kwam de Autowerkstatt van Pola, die zal worden ingepast in het gebouwencomplex van GS Logistics..

 

 

 

 

Bovenaanzicht van de werkzaamheden. De gipsen trottoirs langs de Van Broekhoflaan zijn te kwetsbaar en zullen worden vervangen door kunstof trottoirs van Auhagen.

 

 

 

In de Stationsstraat werden de tijdelijke Sommerfeldt bovenleidingmasten, die tussen de sporen stonden, weggehaald. De plaatsing van de nieuwe masten heeft nogal wat hoofdbrekens gekost, om dat de trottoirs aan de linkerzijde van de Stationsstraat op Module 3 komen te liggen. Er moest hier en daar worden teruggegrepen op een toekomstige vluchtheuvel, of andere fysieke scheiding tussen rijbaan en trambaan. Ondanks het feit dat de sporensituatie redelijk complex is met sporen in diverse richtingen, zijn de heren van de Waelsteder Machinefabriek, afdeling Infrastructuur, er toch goed uitgekomen.

De sporen en de rechterzijde van de Stationsstraat werden ingegipst, geschuurd, geplamuurd, geschuurd, geplamuurd, geschuurd, etc......en konden daarna uiteindelijk met Heki stratenverf worden geasfalteerd. De linkerzijde van de Stationsstraat is nog niet afgewerkt, omdat hier eerst de tramrails moet worden aangesloten op de rails van Module 3. Dit is in de toekomst mogelijk zonder hinder te hebben van de bovenleiding boven de ingebruikzijnde sporen.

 

 

 

 

Even kijken hoe de kersverse HTM 6037 in deze omgeving past.....

 

 

Maart 2005

 

Omdat Waelstede acte de présence zou geven tijdens de Landelijke Modelspoor Dagen op 19 en 20 maart 2005 in de clublokalen van de MSC Maas en Waal, diende in ieder geval de bovenleiding aangelegd te worden. Boven de Van Broekhoflaan en boven de grasbaan werd de helaas nog ongeschilderde, maar wel definitieve bovenleiding aangebracht. In de Stationsstraat kon dit nog niet, omdat deze nog niet bestraat is en het grote wisselcomplex nog open ligt. Hier werden tijdelijk vijf Sommerfeld bovenleidingmasten met twee uithouders tussen de tramrails gestoken. Omdat de afstand tussen de tramrails ter plaatse hierop niet berekend is, waren alle ROCO trams, vanwege hun breedte, gedwongen tot vitrinedienst. In de bocht naar rechts vanaf de Van Broekhoflaan naar de Stationsstraat gaven zij steeds kopjes aan de masten en dit soort genegenheden kan men tijdens Open Dagen missen als kiespijn. Behalve de achtergrond, waartegen t.z.t. de grote opslagloods en laaddocks van SG Logistics aangebracht zullen worden, is er qua aankleding verder nog niets nieuws te melden.

 

 

 

 

De LIMA GT6 uit Lille heeft menig rondje gedraaid op 19 maart.

 

 

 

 

Omdat de LIMA's door de bekende problemen noodgedwongen achteruit moeten rijden, wilde deze STB GT8 in het schaduwstation bij een S-boog nogal eens ontsporen met het draaistel onder de eerste geleding. Een extra gewichtje zal hier uitkomst gaan brengen.

 

 

 

 

Ook de MTW reed enkele slagen met een bont museumstel.

 

 

 

Januari 2005

 

 

 

Het vrachtwagenpark van SG Logistics staat al klaar.

 

 

 

Een deel van de Van Broekhoflaan heeft haar eerste asfaltlaag gekregen en de eerste trottoirs van gips zijn geplaatst. Een geduldwerkje is het inkrassen van de trottoirtegels op plaatsen, zoals tussen de tramrails, waar voor de 'Anita-Decor' gietstukken geen plaats is. Alles dient nog diverse afwerkingsbehandelingen te krijgen, maar het begint ergens op te lijken. De portiersloge, het chauffeursverblijf en de hekwerken hebben hun eerste verflaag in de huisstijlkleuren van SG Logistics gekregen: rood en wit. Naast het kantoorgebouw aan de Stationsstraat zijn nu twee Oudhollandse huizen geplaatst en daardoor is de truckwerkplaats verder het terrein opgeschoven. Nadat de foto's zijn genomen is inmiddels ook het terrein bij de laaddocks geasfalteerd.

 

 

 

 

De rechterzijde van Module 2 krijgt vorm. Het chauffeursverblijf is ooit de Smederij Baldenhofer geweest, de voorloper van de Waelsteder Machinefabriek. De stoeptegels zijn nog niet zwart ingewassen en wit ge-dry-brushed, omdat ik niet tevreden ben over de uitvoering en de ligging van het trottoir.

 

 

 

 

De linkerzijde van Module 2. Het kantoorgebouw en het oude koetshuis krijgen nog een verbinding in de vorm van een overdekte gang. In het koetshuis is ooit Sleperij J. Gehlen & Zn met het transportbedrijf begonnen.

 

 

 

 

Totaal overzicht van het SG Logistics bedrijfsterrein

 

 

Oktober 2004

 

De finishing touch aan module 1 wacht nu op enkele werkzaamheden op module 2, zoals de definitieve plaats van de bebouwing, het hek en de achtergrond. Om de plaats van de gebouwen te bepalen, zijn er een aantal proefopstellingen gemaakt. Thema is de groei van het bedrijf Schols en Gehlen Logistics vanaf de start als Sleperij J. Gehlen & Zn., gevestigd in een oud koetshuis, via een internationaal transportbedrijf tot de huidige logistieke dienstverlener.

 

 

 

 

Het koetshuis van Tilly Models, nog in de primer, geflankeerd door het kantoor van de Faller garage, met delen van het station van Holland Scale als portiersloge en chauffeursverblijf. De vrachtwagens staan tegen de toekomstige laadperrons in de reusachtige opslaghallen, die de gehele achterwand zullen beslaan.

 

 

 

November 2003

 

Op Module 2 zijn de rails en de wisselstraat in de richting van het station nu gereed. Voordat met Module 3 begonnen wordt, zullen eerst de Modules 1 en 2 geheel worden afgbouwd. De module (6S) van het schaduwstation is met Bemo rails en wissels gebouwd. Het is nu mogelijk om met batterijbedrijf de route van lijn 1 te berijden.

 

 

 

 

De wisselstraat in de kruising Van Broekhoflaan (rechts) en de Stationssstraat (onder).

 

 

Augustus 2003

 

De Van Broekhoflaan begint al aardig vorm te krijgen. De rails vanaf de moduleovergang via de grasbaan naar de wisselstraat in de kruising Van Broekhoflaan en Stationsstraat zijn gelegd. Ook de afbuigende wissels voor lijn 1 naar de Stationsstraat zijn gereed. Bij het gehele wisselcomplex krijgen alléén de afbuigende sporen een aandrijving en (één) wisseltong. De invoegende wissels krijgen dit niet: er is niet voorzien om op 'verkeerd spoor' te rijden.

 

 

 

 

Module 2: De trambaan buigt vanaf het midden van de Van Broekhoflaan naar de grasbaan.

 

 

 

 

Close up van het wissel, rechtsaf gaat het naar de Stationsstraat. De wisseltong ontbreekt nog bij het afbuigende wissel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Module 2 is gereed

 

Module 2 wordt nu als gereed beschouwd. Er zal natuurlijk altijd wel wat aan de module gesleuteld blijven worden, maar alleen bij grotere ingrepen zal hiervan op deze pagina melding worden gemaakt.