GEMEENTE TRAM WAELSTEDE

Introductie

Infrastructuur

Modules

(bouwvoortgang)

Materieel

Module 1: De remise Van Broekhoflaan

 

 

 

 

 

 

 

Februari 2018

 

In het kader van de algemene renovatie van Waelstede is op Module 1 (evenals op de Modules 2, 3 en 4) de rijdraad boven de tramsporen, die onder Koploper bereden worden, vervangen door 0,5 mm fosforbronsdraad. De achtergronden worden toegelicht op de pagina Bovenleiding in het menu Infrastructuur.

 

 

 

 

Het is op de foto vrijwel niet te onderscheiden, maar de bovenleiding boven de sporen van de keerlus rond de remise glimmen van de nieuwigheid.

 

 

Januari 2012

 

Er is nog vrij veel tijd gaan zitten in het verwijderen van het gips naast en tussen de sporen aan de remisezijde.

Indertijd was dit gips tussen de Anita Decor afgietsels en de rails gegoten en ook tussen de rails. Omdat de trottoirs zeker 2 mm dik waren, diende toen ook nog dit hoogteverschil overbrugd te worden. De voegen in het gegoten gips waren met de hand ingekrast. Helaas was de afstand vanaf de rails tot aan het trottoir te klein gekozen, zodat veel trams hoorbaar en merkbaar met de baanschuivers over het trottoir schuurden. Dit werd dan weer verholpen door gips weg te vijlen en daarna weer op kleur te brengen. Toen er lagevloertrams in dienst gesteld werden, herhaalde zich dit nogmaals. De trams konden rijden, maar prijzen zou dit gedeelte niet meer winnen....

 

De vraag was nu: hoe kan dit gips verwijderd worden, zonder iets te beschadigen en zonder de module in een sneeuwlandschap te veranderen?

Onder het motto: wat mijn tandarts kan, moet ik, als modelbouwer, ook kunnen, werd met de stofzuigerslang in de linkerhand en een freesje in de flexibele slang in de rechterhand alle gips netjes verwijderd en heeft alle rails het overleefd. Toen dit precisiewerkje achter de rug was, bleek echter dat een tandarts het ergonomisch beter voor elkaar heeft, want die hoeft geen 30 cm te reiken over een module van 135cm hoog.....

 

 

 

 

Het freeswerk is gedaan: het gips langs en tussen de rails is weg; zelfs de printplaatjes, waarop de rails gesoldeerd is, zijn te zien.

Nu kon begonnen worden met het maken van alle passtukjes. Vervolgens werden alle stukjes op hun plaatsen gelijmd, werden de voegen ingesmeerd met plamuur, werden alle trottoirs grijs geschilderd, verdund zwart ingewassen en wit ge-drybrushed. Maar toen was het inmiddels alweer 2012...

 

 

 

 

Het herstelde trottoir aan de zijde van de remise. Alleen in het driewegwissel is het oorspronkelijke gips met gravure tussen de rails blijven zitten.

 

 

 

In de tweede week van januari is de bovenleiding opnieuw aangebracht. Tijdens TRAM(me)LAND 2010 was er een spaarlamp uit de fitting gevallen op dit deel van de bovenleiding; dit was weliswaar ter plekke gerepareerd, maar fraai zag het er niet meer uit. Nu hangt de bovenleiding zelfs strakker als tevoren. Als laatste werden de bus- en tramhaltes, de (brom)fietsen en de kleine mensen weer op hun plaatsen gezet.

 

De eerste proefritten lieten zien dat de ombouw geslaagd is: er schuren geen baanschuivers meer en alle pantografen en lyrabeugels blijven netjes onder de draad. De trams kunnen eindelijk, na bijna anderhalve maand, weer rijden.

Alleen voor het boompje blijkt geen plaatsje meer te vinden zonder met de bovenleiding in konflikt te komen, dus die moet voor herplaatsing op de bouw van de volgende modules wachten.

 

 

 

 

Vlak voor TRAM(me)LAND 2010 gebeurde hier een kleine ramp, toen bij het boren van een gat voor de magneetsensor, een stuk contrarail en trottoir naar boven kwam. Sindsdien gaapte hier tussen de rails een groot gat. De gekraakte contrarail is niet meer aangebracht, maar met het nieuwe trottoir ziet het er weer toonbaar uit....

 

 

 

 

De halte in de eindlus in de nieuwe opzet. Er zijn bankjes geplaatst voor de vermoeide medemensen en het bekende betonnen wachthuisje voor als het regent. Alle trams passen nu langs de halte.

 

 

 

 

Ook de bushalte werd aangepast: er kwam een zwart-wit geblokte stoeprand om de halte voor het gemotoriseerde wegverkeer beter herkenbaar te maken.

 

 

December 2011

 

De oudste module van Waelstede is alweer bijna 10 jaar oud en de trottoirs zijn hard aan renovatie toe. De trottoirs zijn indertijd gemaakt van gipsafgietsels van Anita Decor; heel mooi, maar ook heel kwetsbaar. Daar kwam bij dat vrijwel alle trottoirs aan de modulerand zaten. Door de nodige verplaatsingen voor tentoonstellingen zijn er regelmatig stukjes trottoir afgebroken.

 

 

 

                  

 

Een paar voorbeelden van de toestand van de gipsen trottoirs aan de voorzijde van de module.

 

 

 

Op module 2 zijn daarom al trottoirs gemaakt van Auhagen plastic card; bij deze platen liggen de stoeptegels in het juiste verband, zoals we dat ook in Nederland kennen. De tegels zijn natuurlijk iets te groot; ze meten 4*4 mm en dat is 35*35 cm tegen 30*30 in werkelijkheid. Maar wanneer de voegen tussen de tegels wat ondieper worden gemaakt met een beetje plamuur en de zaak zwart ingewassen en wit ge-drybrushed wordt, valt het niet echt meer op. De trottoirs op module 1 worden nu gerenoveerd analoog aan module 2.

Tevens zal het trottoir aan de halte bij de remise volledig langs de trambaan worden gelegd, zodat ook de langste trams met alle deuren aan het trottoir staan. De hekken en het onkruid zullen dus verdwijnen. De boom krijgt een iets andere plek. Er ontstaat dan ook ruimte voor een wachthuisje.

 

En dus werd de bovenleiding boven de Van Broekhoflaan losgesoldeerd en kon het sloopwerk beginnen. Gelukkig konden de overspanningen blijven zitten, op één diagonaal na. Alle gips is voorzichtig met een plamuurmes losgewrikt en met de stofzuiger gerecycled, waarna de ondergrond geëgaliseerd kon worden.

 

 

 

 

De bovenleiding is verwijderd en alle trottoirs zijn gesloopt.

 

 

 

Vervolgens werden de Auhagen platen in de voegen in de juiste stroken gesneden, waarbij natuurlijk op de richting en het verband van de tegels moest worden gelet. Omdat de bovenleidingmasten en lantaarnpalen moesten blijven staan, werden de stroken daarna op de voegen in een zodanige lengte gesneden, dat ze vrijwel tussen de palen pasten. Daarna werd met een rondvijltje de plaats van de mast of paal in de strook weggevijld. De trottoirs bij de bushalte en de tramhalte zijn inmiddels zover gereed om vastgelijmd te worden.

 

 

 

 

De nieuwe trottoirs zijn los op de module gelegd om te zien of de pasvorm goed is. Aan de straatzijde komt nog een strook styreen van 1*1 mm als stoeprand.

 

 

 

 

De trottoirdelen voor de halte in de keerlus zijn ook los gelegd om de pasvorm te controleren. Er komt nog een stoeprand aan de railzijde. Het dak van een Mastica wachthuisje aan de rechterkant dient om te zien of er plaats is voor een betonnen jaren '50 wachthuisje.

 

 

 

September 2010

 

Met TRAM(me)LAND op 23 en 24 oktober 2010 in het verschiet dienen er met spoed werkjes te worden verricht, die al jaren lang zijn uitgesteld. Het werd daarom hoogste tijd om de, met kroonsteentjes en krokodillenbekjes bij elkaargehouden, dradenspaghetti onder de module te fatsoeneren en voor het tentoonstellingsbedrijf gereed te maken. In overleg met de verantwoordelijk wethouder voor financiën, gezondheidszorg en ruimtelijke ordening mocht hiervoor bij wijze van uitzondering van de bijkeuken gebruik gemaakt worden.........

 

Omdat er digitaal gereden gaat worden, zijn er maar twee soorten voeding noodzakelijk:

- de voeding van de trambaan, waarover ook alle digitale commando's voor de wissels, etc. worden verstuurd,

- de 16V wisselstroom voor de voeding van lampjes en elektromagnetische apparaten..

 

Besloten is om voor de trambaan onder de module een ringleiding aan te leggen van blank koperdraad, dat op z'n plaats gehouden wordt door tegen de moduleonderkant geschroefde kroonsteentjes. Op deze ringleiding worden alle bovenleidingsmasten aangesloten, voor zover deze onder de moduleplaat uitsteken. Een aantal printplaten waarop de wissels zijn gebouwd en een aantal printplaatbielzen op strategische plaatsen waren reeds voorbereid met een aansluitdraadje onder de module en deze werden ook op de ringleiding aangesloten.

 

Voor de 16V voeding werd op dezelfde manier een rechte leiding aangelegd en hierop werd alle verlichting aangesloten. Op welke wijze de modules onderling verbonden zullen worden, is nog onderwerp van studie. Er zijn meerdere mogelijkheden, waaruit de meest bedrijfszekere zal worden gekozen.

 

 

 

 

De onderzijde van module 1 met de ringleiding voor de keerlus en de opstelsporen en de 16V voeding in het midden.

 

 

 

Omdat alle gebouwen nog los op de module stonden, kon de kale module eens flink schoongemaakt worden, waarbij nog stof van de verbouwing van enkele jaren geleden uit hoekjes en gaatjes tevoorschijn kwam. In enkele verloren hoeken is de scenery gecompleteerd, de populieren naast de nieuwe loods zijn eindelijk van loof voorzien en de Pola tramremise is vastgezet, waarbij (eindelijk ook) de deuren konden worden aangebracht. Ook zijn de fietspaden aangebracht; meer hierover bij de beschrijving van module 2. De Anita Decor trottoirs van gips zijn redelijk beschadigd, maar het is niet haalbaar deze nog voor TRAM(me)LAND te vervangen door Auhagen trottoirs zoals op module 2.

 

 

 

 

De lege remisemodule, waarop goed de ligging van alle sporen te zien is. Na het vastlijmen van de gebouwen kan deze foto niet meer gemaakt worden.

 

 

 

Uiteindelijk kan module 1 begin september 2010 als gereed worden beschouwd. Er zullen aan de achterzijde van de remise nog twee lantaarns worden geplaatst, om aan die zijde ook wat licht in de duisternis te brengen. Ook moet het fietspad ter hoogte van de nieuwe wagenloods nog belijning krijgen. Maar dat krijgt allemaal tijdens het weekend van 4 en 5 september zijn beslag.

 

 

 

 

De remise gezien van de achterzijde; wel een beetje kaal zonder de trams en de losse entourage.

 

 

 

 

Een kijkje in het doorkijkje tussen de oude remise en de nieuwe wagenloods, die overigens ook alweer een respectabele leeftijd heeft.....

 

 

 

 

Module 1 in bovenaanzicht en helemaal klaar, op twee lantaarns aan de achterzijde en een stukje belijning van het fietspad na.

 

 

 

Maart 2005

 

Nadat het trottoir aan de rand van de module was gelegd, kon de bovenleiding worden aangebracht. De bovenleidingsmasten in de Van Broekhoflaan moeten nog wel met de kwast van de schilder kennismaken. Rijtechnisch is module 1 nu gereed voor de exploitatie, hoewel hier en daar nog een wisseltongetje dient te worden gemonteerd. Omdat de trams bij het berijden hiervan niet erg veel last hebben, is dit klusje weer wat gedaald op de prioriteitenlijst......

 

 

 

 

GT6 Lille onder de nog glimmend nieuwe bovenleiding op de Van Broekhoflaan.

 

 

 

Aan de halte is een tramhaltebord van Mastica en Viessmann TL verlichting geplaatst. Deze TL lantaarns hebben ieder twee lampjes en het idee is om in de toekomst één van de lampjes met een bouwsteentje van Conrad onregelmatig te laten flikkeren, want ook TL lampen gaan wel eens stuk, niet waar? Ook het remiseplein kreeg vier oude straatlantaarns van Viessmann.

 

 

 

 

GT6 Lille aan de eindhalte van lijn 1.

 

 

 

Mei 2004

 

De remisemodule nadert haar voltooiing. De betonnen wagenhal is gereed, het remiseterrein is geheel van bovenleiding voorzien, het achterplein is bestraat en de plantengroei is begonnen. Er resten nog de trottoirs aan de Van Broekhofweg, de wegmarkering en de bovenleiding. Aan de achterzijde mist hier en daar nog een klein plekje landschap. Een vervelend karweitje is nog het vijlen van ca 8 wisseltongen.

 

 

 

 

De remise in vogelvlucht.

 

 

 

 

Ook de 'nieuwe' wagenhal is nu gereed. Door de grote ramen kan men niet alleen in, maar ook door de hal heen kijken.

 

 

 

December 2003

 

De bouw van Wagenhal 2 op het terrein van de Remise Van Broekhoflaan is gestart. Omdat er geen passend en bevredigend industriemodel verkrijgbaar is, wordt de hal geheel zelf gebouwd. Het idee voor de betonconstructie en de grote ramen heb ik opgedaan op het depot van de museumspoorlijn Chemin de fer de la Mure, een metersporige electrische spoorlijn tussen La Mure en St. Georges de Commiers in de bergen bij Grenoble. Voor de liefhebbers: La Mure ligt aan de RN 85 van Grenoble naar Cap. Het houten skelet is gemaakt van latjes van 10*3 en 4*4 mm, terwijl voor de afwerking cederhouten latjes van diverse grootte (of moet ik zeggen: kleinte...) zijn gebruikt. De hal zal worden afgebouwd met een golfplaten dak, op enkele plaatsen bakstenen muren (beide van GM&S Haarlem) en ramen van bedrukte overheadsheets. Kijk  voor een uitgebreidere bouwbeschrijving bij de pagina' s over de gebouwen op de modules.

 

 

 

    

 

 

 

November 2003

 

De Van Broekhoflaan en het remiseplein op Module 1 zijn bestraat, er is een eindhalte gebouwd voor lijn 1 en de aanleg van de bovenleiding is begonnen.

 

 

 

Pekelmotorwagen met lorrie.

 

 

 

Juni 2003

 

Veel vertraging gehad bij het asfalteren van de Van Broekhoflaan. Verkeerd materiaal gebruikt bij het plamuren; eigen schuld, dus. Om de moed erin te houden eerst maar begonnen aan module 2. Na de vakanties zien we wel weer verder.

 

 

 

 

De 'chaussée deformée' tijdens de herstelwerkzaamheden.

 

 

 

    

 

Bij deze line-up voor de remise lijkt de plamuur op restanten sneeuw....                    De Van Broekhofweg voor de remise in reparatie....

 

 

 

Het jaar 2002

 

Na het gereedkomen van het diorama Noordrijn Zuid Lymberg, is in het begin van 2002 begonnen met de bouw van module 1 van het project Waelstede in schaal HOm. Het ontwerp van het project Waelstede is gebaseerd op het idee 'iets Nijmegen-achtigs' te bouwen, waarover al geruime tijd van tevoren is nagedacht, geschetst en ontworpen.

Een hoogtepunt is de bouw van het eerste zelfbouwwissel van oude ROCO rails op printplaat en het functioneert ook nog.........

 

 

 

 

Tijdens een modelspoortentoonstelling van MSC De Wissel in het Paasweekeinde van 2002 in De Lievenkamp in Oss, werd aan de railinfra van module 1 gebouwd. Het onderhanden wisselcomplex is bestemd voor de Van Broekhoflaan.Het omvat de twee wissels en twee kruisingen, die nodig zijn om vanuit de Van Broekhoflaan respectievelijk het remisespoor 4 en de keerlus te bereiken.

 

 

 

 

De bouw van de remisemodule in het voorjaar van 2002

 

 

 

 

De situatie in december 2002. Links de Van Broekhoflaan, waar de sporen naar de remise aftakken. Het buitenste spoor is de eindlus van lijn 1. De oude remise uit 1911 komt rechts van het midden; de opstelsporen bovenaan krijgen een overdekte hal, terwijl de opstelsporen rechts naast de remise in de open lucht blijven. Qua railinfrastructuur is dit de meest complexe module van de zes.