GEMEENTE TRAM WAELSTEDE

Introductie

Infrastructuur

Modules

(bouwvoortgang)

Materieel

Klever Strassenbahn nr 22

 

(Serie Aufbauwagen nrs 21 - 23)

 

 

 

 

 

Museum Tram Waelstede

 

Na de oprichting van de Museum Tram Waelstede was er behoefte aan een rijvaardige museumtram; voor dit doel kon in Duitsland een in redelijke staat verkerende metersporige Aufbauwagen worden gekocht. Met deze wagen konden zowel naamsbekendheid als inkomsten verworven worden en de ritten werden een groot succes.

Nadat er Waelsteedse museumtrams beschikbaar waren gekomen, is de wagen buiten dienst gesteld in afwachting van een grondige restauratie. Hierbij is het plan opgevat om de Aufbauwagen te restaureren als nr 22 van de Klever Strassenbahn.

De normaalsporige Klever Strassenbahn ontstond in dezelfde periode (1910 - 1911) als de tram in Waelstede en bestond uit drie interlokale lijnen, die bij het station in Kleve bij elkaar kwamen, namelijk vanaf de veerstoep bij Emmerich, vanaf de grens in Beek (NL) en vanaf Bedburg. Na de 2e Wereldoorlog lag het trambedrijf volledig in puin, maar in tegenstelling tot sommige Nederlandse trambedrijven (GETA, MBS, etc) is de Klever Strassenbahn, in opdracht van de Britse bezettingmacht, weer zo snel mogelijk opgebouwd. Op de onderstellen van drie verwoeste wagenbakken zijn toen de Aufbauwagens 21 - 23 gebouwd. Deze wagens hebben, samen met het oudste materieel, tot het einde van het trambedrijf in 1962 dienst gedaan. De motorwagens 21 - 23 werden naar Duisburg verkocht, waar de 21 en 22 uiteindelijk na een aantal jaren werden gesloopt. Wagen 23 ging echter naar het trammuseum in Schwerte bij Hannover, waar het uiteindelijk in 2002 werd gesloopt.

Sinds de voltooide restauratie als replica van de Klever Strassenbahn 22, houdt de wagen de herinnering aan het naburige trambedrijf levend. Pikant detail is dat de wagen nu op meterspoor door Waelstede kan rijden, hetgeen in werkelijkheid niet mogelijk was; de trams van beide bedrijven konden elkaar tot op enkele tientallen meters aan beide zijden van de grens naderen, maar het verschil in spoorbreedte verhinderde ten ene male het doorrrijden van de wagens.....

De motorwagen heeft een (replica) KSW bijwagen nr 36 gekregen en vormt zo een compleet Klever tramstel.

 

 

 

In model

 

Basismodel

Bouwpakket Hamann Aufbauwagen

 

 

Wijzigingen

De wagen is voorzien van de originele tekst 'Klever StraBenbahn' en wagennummers in Gotisch schrift, van richtingfilms 'Bedburg über Kleve' (voorzijde) en 'Emmerich über Kleve' (achterzijde) en van de originele Persil reclameborden op de vier hoeken. Op het dak staan aan beide zijden de typische asymmetrisch aangebrachte ronde Coca-Cola reclameborden.

 

 

Operationeel

Ja

 

 

Motorisering

Halling A aandrijving, omgebouwd op HOm smalspoor

 

 

Voeding

Bovenleiding

 

 

Massa

Alle wielen van het truckstel

 

 

Decoder

Kühn N025 decoder op één van de balkons

 

 

Stroomafnemer

Sommerfeldt trampantograaf

 

 

Bijzonderheden

Tweerichtingswagen

 

 

 

 

Aufbauwagen 22 van de Klever Strassenbahn op 28 mei 1955 in de Hoffmannallee bij de halte Lindenallee. Het wagennummer op de koppen wisselde nogal eens van plaats. Op deze foto staat het nummer in het midden boven de koplamp. Later kreeg de wagen nog een lijnfilmkastje op de dakrand, hoewel Kleve nooit lijnnummers heeft gekend. Foto: E.J. Bouwman.

 

 

 

 

Klever Strassenbahn nr 36

 

(Serie KSW bijwagens nrs 34 - 36)

 

 

 

 

 

 

Museum Tram Waelstede

 

Nadat de Aufbauwagen van de Museum Tram Waelstede was gerestaureerd als nr 22 van de Klever Strassenbahn, heeft men in Duitsland een KSW bijwagen op de kop kunnen tikken om de Kleve 22 een passende bijwagen te kunnen geven.

De normaalsporige Klever Strassenbahn diende na de 2e Wereldoorlog in opdracht van de Britse bezettingmacht het trambedrijf weer zo snel mogelijk op te bouwen. Op de onderstellen van drie verwoeste wagenbakken zijn toen de Aufbauwagens 21 - 23 gebouwd en zijn nieuwe KSW bijwagens nrs 34 - 36 aangeschaft.. Deze wagens hebben, samen met het overgebleven oudste materieel, tot het einde van het trambedrijf in 1962 dienst gedaan. De bijwagens 34 - 36 zijn na de stopzetting van de tramdiensten bij de Kleinbahn Wesel - Rees - Empel terechtgekomen, die ook door de RWE geëxploiteerd werd. Nadat ook dit trambedrijf in 1966 opgeheven werd, zijn de bijwagens 34 en 36 direct gesloopt, terwijl de 35 naar Duisburg verkocht werd, waar de wagen in 1970 de weg van alle oud ijzer is gegaan.

 

De KSW bijwagen 36 wagen vormt samen met de Aufbauwagen 22 een compleet Klever tramstel.

 

 

In model

 

Basismodel

Lilliput KSW wagen

 

 

Wijzigingen

 

 

 

 

 

De witte KSW kap met open deuren (links) staat op het motorloze onderstel van de Lilliput KSW motorwagen (rechts)

 

 

De bak met open deuren aan één zijde stamt uit een kleurloos bouwsetje zonder onderstel, dat ooit in de ramsj op de kop getikt is en nu door SKIPtram in de creme kleur isgespoten.

Als onderstel is het oorspronkelijke, maar nu motorloze onderstel van de blauwe KSW tram gebruikt. Omdat de motor hiervan defect geraakt was, heeft deze motorwagen een Halling onderstel gekregen.

De bijwagen is voorzien van de originele tekst 'Klever StraBenbahn' en wagennummers in Gotisch schrift en van de originele Persil reclameborden op de vier hoeken.

 

 

Operationeel

Ja

 

 

 

 

Aufbauwagen 22 van de Klever Strassenbahn rijdt met KSW bijwagen 36 het remiseterrein van de Museum Tram Waelstede op.