GEMEENTE TRAM WAELSTEDE

Introductie

Infrastructuur

Modules

(bouwvoortgang)

Materieel

Gemeente Tram Waelstede nr 50

 

(Serie gelede trams nrs 50 - 57)

 

 

 

 

 

 

Waelstede

 

Na de doorstart van de tram in Waelstede in 1956, werden er 8 gelede trams besteld bij de Maschinenfabrik Esslingen, ter vervanging van de kleine stadsmotorwagens 1 - 8 en de bijwagens 121 - 126. Het zijn 4-assige gelede tweerichtingstrams van het type dat ook in Neunkirchen en Reutlingen (en in Stuttgart en Augsburg als éénrichtingstram) dienst deed. Dit type tram reed in die steden onder vergelijkbare omstandigheden qua hellingen als de trams in Waelstede. De trams werden in 1957 en 1958 geleverd. De trams hebben altijd voldaan en doen momenteel nog steeds dienst, totdat ze zullen worden vervangen door de lagevloertrams van Breng. De 50 is als museumwagen aangewezen.

 

 

 

In model

 

Basismodel

Halling GT4 Neunkirchen

 

 

Wijzigingen

Door SKIPtram gesuperd met draaistelzijkanten, spiegels, stadswapens, opschriften en dakreklames

Omgebouwd op HOm smalspoor

 

 

Operationeel

Ja

 

 

Motorisering

Beide draaistellen aangedreven door één motor

 

 

Voeding

Bovenleiding

 

 

Massa

Alle wielen van beide draaistellen; antislipbandjes op de wielen van de 2e as onder de A-bak.

 

 

Decoder

ESU Lokpilot basic 3.0 in het dak van de A-bak

 

 

Stroomafnemer

Sommerfeldt trampantograaf

 

 

Bijzonderheden

Tweerichtingswagen