Al het andere
Gebouwen
(zelfbouw)
Introductie
Infrastructuur
Modules
(bouwvoortgang)
Materieel
Bebouwing op module 2: het logistieke DC

Foto: Thijs Boeser, tijdens Volgende halte: Openluchtmuseum 18-06-2016.
Gebouwen op de module
De gebouwen op Module 2, het logistieke distributiecentrum van de Gehlen Schols Logistics vestiging in Waelstede, zijn deels zelfbouw , of modellen van de bekende leveranciers, die meer of minder aangepast zijn (kit bashing). Alle gebouwen zijn geheel (over-)geschilderd en in meer of mindere mate geweatherd.
De gekochte gebouwen met hun aanpassingen zijn:
- Holland Scale, zijvleugel van een stationsgebouw, waarvan alle delen zijn geschilderd in de kleuren van GS Logistics en geweatherd. Het doet dienst als balie en verblijfsruimte voor de vrachtwagenchauffeurs.
- Holland Scale, seinpost van een stationsgebouw, waarvan alle delen zijn geschilderd in de kleuren van GS Logistics en geweatherd. Het doet dienst als portiersloge bij de ingang van het expeditieterrein.
- Tilly Models, koetshuis van het landgoed Heijendaal in Nijmegen, waarvan alle delen zijn geschilderd in de kleuren van GS Logistics en geweatherd. Het is onderdeel van het gebouwencomplex van GSL en is het gebouw, waar het bedrijf met een sleperij (vervoer met paard en wagen) ooit begonnen is.
- Faller, Auto - Elektrik H. Schulz KG - winkel, waarvan alle delen zijn geschilderd in de kleuren van GS Logistics en geweatherd. het doet dienst als kantoorgebouw voor GSL en is na de oorlog nieuw gebouwd, omdat het oorspronkelijke pand tijdens de slag om Waelstede door een granaatinslag verwoest werd.
- POLA, Autowerkstatt Max Friedrichs, waarvan alle delen zijn geschilderd in de kleuren van GS Logistics en geweatherd. Dit is een deel van het oorspronkelijke gebouw, waarvan de onderverdieping in gebruik is bij GS Techniek en de bovenverdiepingen worden verhuurd aan studenten.
- Faller, Auto - Elektrik H. Schulz KG - werkplaats, waarvan alle delen zijn geschilderd in de kleuren van GS Logistics en geweatherd. Het doet dienst als de truckwerkplaats van GS Techniek en is daarom flink opgehoogd.
De zelfgebouwde pand is:
- De grote opslagloods met loading docks.

De portiersloge (links) en de wachtruimte voor de chauffeurs (rechts) uit aangepaste delen van een Holland Scale station.

Het koetshuis van Tilly Models.

Het kantoorgebouw van GSL; er is een verbinding tussen dit gebouw en het koetshuis, dat als vergaderruimte en archief (zolder) gebruikt wordt.

Het oude gebouw, waarvan de onderverdieping gebruikt wordt door GSL Techniek; de truckwerkplaats is er aan de achterzijde tegenaan gebouwd, met daartussen het oude magazijngebouwtje.

De verhoogde truckwerkplaats. De oorspronkelijke vouwdeuren pasten toen niet meer, zodat van styreen een 'nep' roldeur werd ingebouwd. Ook moest de deur van het kantoortje door middel van een trap bereikbaar worden gemaakt.
Het distributiecentrum van GS Logistics

De grote opslagloods van Gehlen Schols Logistics in Waelstede is helemaal opgetrokken van Evergreen plaatmateriaal en strips. De opslagloods met laadpoorten is van het bekende type: een stalen constructie met een bekleding van gegolfde staalplaten. Van de loods is alleen de voorgevel gebouwd en tegen de achterwand van de module geplaatst. De constructie in model is simpel en uit de foto' s af te leiden. De vier laadpoorten zijn in een hoek tegen de wand van de loods geplaatst; een niet ongebruikelijke methode om het docken van de vrachtwagens gemakkelijker te maken, wanneer de beschikbare ruimte aan de krappe kant is. Bovendien komt het totaal hierdoor in model wat dynamischer over. Op de bouw van de laadpoorten wordt hieronder verder ingegaan.
De laadpoort
De laadpoort, in het logistieke bargoens ook wel loading dock genoemd, maakt het mogelijk goederen te laden of te lossen vanuit vrachtwagens, opleggers en / of aanhangwagens van diverse typen en hoogtes.
Om de hoogteverschillen te overbruggen beschikt de laadpoort over een hydraulisch hefbordes, dat aan de halzijde om een vast punt scharniert en aan de zijde van de vrachtwagen op de juiste hoogte ingesteld kan worden. Aan deze zijde zit ook een al dan niet hydraulisch bediende klep, die de lege ruimte overbrugt tussen het laadbordes en de achterzijde van de vrachtwagen, zodat heftrucks of palletwagens naar binnen kunnen rijden.
Het voert hier te ver om alle mogelijkheden van het laden van vrachtwagens te beschrijven.
Aan de buitenzijde van de laadpoort zit een soort van luifel met rubberen flappen, die de ruimten tussen de zijkant en de bovenkant van de vrachtwagen afdicht, om zoveel mogelijk de weersomstandigheden tijdens het laad- of losproces buiten te sluiten.

Detail van de laadpoort (rechts). Te zien zijn de blauwe afstandshouders, waar de vrachtwagen met de stootrubbers tegenaan rijdt. In het midden de klep, die in de vrachtwagens komt te liggen en daarachter het hefbordes, dat hier in de laagste stand staat. Deze kan helemaal omhoog totaan de bovenzijde van de blauwe afstandsbalk.
De laadpoort iIn model
De laadpoorten zijn redelijk eenvoudig te bouwen met Evergreen styreen plaat en strips, nu de constructie van de laadpoort bekend is. Aan de hand van de foto's zal één en ander duidelijk gemaakt worden.

De basis is een plaatje van 58 mm hoog, 40 mm breed en 0,5 mm dik. Daarop komt een plaatje met groeven voor de rolluikimitatie, waar een kijkgaatje uitgesneden is. De luifel met rubberen flappen wordt ook van 0,5 mm plaat gemaakt.

Op deze foto is de laadpoort al tegen de wand van de hal geplakt. De luifel, de rubberen flappen, de afstandshouders en het kijkgaatje zijn mat zwart geschilderd; de roldeur grijs. Het hefbordes is gemaakt van een plaatje met 'ribbel' imitatie en mat blauw geschilderd. In het kijkgaatje is later KristalKlear op het zwarte vlak gedruppeld als glasimitatie.

Een proefopstelling om het effect te bekijken. De ruimte onder het hefbordes is open, want het hefbordes staat 'op poten' in de betonnen bak, die hiervoor vrijgehouden is in de vloer van de hal. Deze ruimte is later 'zichtbaar' gemaakt door de begrenzing met stukje styreen in betonkleur aan te geven.

Het eindresultaat... De witte strepen op de rubberen flappen zijn gemaakt van Busch wegmarkeringen en zijn in werkelijkheid bedoeld om de vrachtwagenchauffeur houvast te geven bij de juiste plaatsing van de oplegger tegen de laadpoort. Om die reden is ook de witte streep op het asfalt aangebracht.