Al het andere
Gebouwen
(zelfbouw)
Introductie
Infrastructuur
Modules
(bouwvoortgang)
Materieel
Breng Cargotram CTa 1
Goederenwagen

Waelstede
Sinds de eeuwwisseling wordt er in de gemeente Waelstede gesproken over de mogelijkheden om de tram in te schakelen voor de bevoorrading van winkels en bedrijven in de verkeerstechnisch dichtslibbende binnenstad en zo het vrachtverkeer hierbij te beperken.
In navolging van gelijksoortige discussies, onder andere in Amsterdam, strandden deze plannen op het laatste deel van het transport: van de tram naar de ontvanger moest worden omgeladen op, bij voorkeur, elektrische bestelwagentjes, waardoor investeringen en kosten zodanig opliepen, dat geen sluitende exploitatie te verwachten was.
De doorbraak in Waelstede kwam in 2016, toen de vestiging Waelstede van logistieke dienstverlener Gehlen Schols Logistics voorstelde om te onderzoeken of het natransport in de binnenstad verzorgd kon worden met een KooiAap, een speciale heftruck die, in plaats van achterop een vrachtwagen, achterop de tram zou moeten worden meegenomen.
In Waelstede zou dit mogelijk zijn, omdat alle tramsporen in de binnenstad in de bestrating liggen.
Zowel de gemeente, als het trambedrijf zagen in dit voorstel een kans om de oude plannen weer vlot te trekken.
Zoals te doen gebruikelijk in dit soort gevallen, kreeg een adviesbureau de opdracht één en ander verder uit te werken. Het resultaat was positief en er werd besloten tot een proef.
Breng stelde voor deze proef een terzijde staande 4-assige bijwagen ter beschikking, Gehlen Schols Logistics leverde een gordijntrailer en een KooiAap, terwijl de Waelsteder Machinefabriek deze delen samenbouwde tot een Cargotram bijwagen, de CTa 1.
De proeven slaagden en sinds januari 2018 rijdt de Breng Cargotram, geëxploiteerd door Gehlen Schols Logistics, 's ochtends vroeg en in de avond een vaste route door de stad. De eerste klanten zijn zeer enthousiast en de belangstelling is inmiddels groot.
De Cargotram wordt tijdelijk geladen op het remiseterrein aan de Van Broekhoflaan, maar GSL zal op korte termijn een speciaal laadperron inrichten achter de remise, die grenst aan de grote hal van GSL.
De Cargotram wordt vooralsnog getrokken door beschikbare werkwagens en een enkele keer door een museumtram.
De Waelsteder Machinefabriek bouwt momenteel reeds aan een speciale Cargotram motorwagen, die tevens ingericht wordt voor de groeiende pakketservice.
Drie chauffeurs van GSL hebben inmiddels een opleiding tot (Cargo) trambestuurder gevolgd.
In model
Basismodel
Weense souvenirmodellen: bijwagen WL Type c3.
De KooiAap heftruck is een Shapeways 3D print in Frosted Extreme Detail, ontworpen door visser 3d (Modelbouwvisser Wijchen).
Wijzigingen
Zie de beschrijving van de ombouw hieronder.
Operationeel
Ja.
Motorisering
N.v.t.
Voeding
N.v.t.
Massa
N.v.t.
Decoder
N.v.t.
Stroomafnemer
N.v.t.
Bijzonderheden
De Cargotram CTa 1 wordt momenteel getrokken door beschikbare werkwagens, of incidenteel door een museumtram.
De Waelsteder Machinefabriek is echter begonnen aan een speciale motorwagen als trekker voor de Cargotram.
De bouw van de Cargotram
Voor de bouw van de Cargotram CTa 1 is gebruik gemaakt van een oud Weens souvenirmodel, dat ooit eens als onderdeel van een nalatenschap van een Duitse tramliefhebber uit Reydt kon worden gekocht.
Ook is één van de gordijntrailers gebruikt uit de voorraad van oude Gehlen en Schols wagens, die een jaar of tien geleden gekregen is na de invoering van een nieuwe huisstijl van deze logistieke dienstverlener.
Voorts is een Shapeways 3D print van een KooiAap gebruikt.
De donoren

Foto: Shapeways.
De ombouw in foto's


Het eindresultaat

De definitieve uitvoering van de Cargotram aan de trottoirzijde. Het dak is indertijd nog door SkipTram gespoten; alle andere spuitwerk is in Waelstede gedaan.

De blinde zijde van de Cargotram, hier nog zonder de KooiAap aan de achterzijde. Alle ramen en deuren, op één instapdeur na, zijn dichtgemaakt met styreen en flink geplamuurd en geschuurd.

Voor de Shapeways 3D print is gekozen voor het materiaal Frosted Extreme Detail, dat al redelijk glad is en geen voorbewerking behoeft; alleen even in de ultrasoon.

De complete Cargotram CTa 1 met KooiAap aan de achterzijde.